Terugblik op 2014: Volkswagen

In 'Terugblik op 2014' nemen we de tien populairste merken van Nederland (afgaande op de verkoopcijfers) nog eens nader onder de loep om te kijken wat de hoogte- en eventuele dieptepunten waren. We zijn, op de laatste dag van het jaar, aangekomen bij de nummer 1 uit de lijst: Volkswagen.

 
Volkswagen kon met een goed gevoel op 2013 terugkijken; het verkocht wereldwijd nog nooit zo veel auto's (5,9 miljoen). De hele Volkswagen Group was zelfs goed voor 9,7 miljoen stuks.
 
 
Experts verwachten dat het concern in 2014 voor het eerst door de grens van 10 miljoen heen zal gaan en Toyota zal aftroeven als grootste autofabrikant. Of dat is gelukt, zullen we binnenkort weten, wanneer de definitieve cijfers bekend worden gemaakt. 
 
 
In Nederland zal VW het jaar wederom afsluiten als het bestverkochte merk, inmiddels voor het tiende jaar op rij. In vergelijking met 2013 zakten de verkopen evenwel flink (zo'n 15 procent) in. Vorig jaar was de Up nog het populairste model van Nederland, dit jaar wordt-ie afgelost door verkoopcijfers de Golf. Die was begin dit jaar overigens nog hoofdrolspeler in een enorme rel rond de Duitse ADAC.
 
 

Nieuwe Passat

Het grote Volkswagen-nieuws van 2014 was de komst van de nieuwe Passat, die in juli tegelijkertijd als sedan en Variant werd onthuld. Driecilinders zien we er (voorlopig) niet onder de kap maar een plug-inhybride (de GTE) komt de gelederen komend jaar wel versterken en met 7 procent bijtelling zal dat één van de nieuwe lievelingen worden van zakelijk rijdend Nederland.

Op de Passat GTE is het nog even wachten, maar de Golf reden we dit jaar in september al als plug-in. Wie maling heeft aan stekkers en voor de pure pk's gaat, is beter af met de brute Golf R, die we dit jaar ook leerden kennen als Variant. Voor de rest was het in 2014 een beetje behelpen qua hard modellennieuws, het bleef beperkt tot een Golf Alltrack en facelifts van de Polo (als GTI nu gelukkig ook met handbak), de bij ons niet meer leverbare Scirocco en Touareg.

Dan waren er nog modellen die niet voor Europa zijn bestemd, zoals de 'midsize coupé' die uiteindelijk Lamando bleek te heten. In de VS wordt begin januari een nieuwe SUV gepresenteerd, de productieversie van de CrossBlue Concept.

Captur-tegenhanger

Ook op het gebied van concept-cars heeft Volkswagen wel eens vruchtbaardere jaren gekend. De meest interessante is de T-Roc, die we kunnen zien als de voorbode van een Renault Captur-tegenhanger. De andere studiemodellen die we voorbij zagen trekken, zoals de Beetle Dune en de burger-Unimog Tristar, waren vooral geinig. De waterstofv

ersies van de Golf en Passat (Hymotion genaamd) zijn concrete voorzetten voor de serieproductie van Volkswagens met brandstofcel.


In de uitloopstrook van 2014 werd nog bekend dat Volkswagen het vanaf oktober 2015 gaat doen met een nieuwe roerganger. Herbert Diess, nu nog werkzaam bij BMW, neemt dan het stokje overvan Martin Winterkorn. Benieuwd of hij al weet in welk model we de nieuwe 'monsterdiesel' en de 10-traps DSG gaan terugzien...

Extra : Bron: http://www.autoweek.nl
Terug
dec 31, 2014 Categorie: Algemeen Ingezonden door: EB