Volkswagen XL Sport Concept

De XL1 was een eco-wonder, maar het Sport-prototype brengt de hoofden van petrolheads pas echt op hol.
Op dit moment is de Ducati 1199 Superleggera in de motor­wereld het absolute summum. Hij heeft net zoveel vermogen als een World Superbike-motor maar hij is zo licht dat ie niet aan wedstrijden mag deelnemen. Je kunt echter wel de openbare weg met ‘m op. De Superleggera heeft alles: het is een onvervalst racemonster, bij het ontwerpen is in extreme mate op gewicht gelet, de sublieme motor levert duizelingwekkend veel vermogen en de prijs is astronomisch. Maar zelfs dat prijskaartje van 69.400 euro was niet astronomisch genoeg om te voorkomen dat de hele oplage van 500 stuks al vóór de officiële presentatie was verkocht.
 
 
Ducati is eigendom van de VW Groep, die altijd gretig op overnamepad is. Daar kwamen de afgelopen tijd een aantal gebeurtenissen, die op zich niets met elkaar te maken hadden, zodanig samen dat het te mooi was om toeval te zijn, moet een of ander flitsend pr-figuur hebben besloten.Volkswagen had een publiekstrekker nodig voor de Autosalon van Parijs, afgelopen oktober. Bij het merk zou binnenkort de 200 miljoenste auto van de band komen. En de Volkswagen Groep bouwt nu twee tweecilindermotoren van de buitencategorie: de XL1, ‘s werelds zuinigste, en de Ducati Superleggera, de krachtigste ter wereld. Zo gebeurde het dat ze al die factoren combineerden en de XL Sport Concept bouwden, in een oplage van één, en die uitriepen tot de 200-miljoenste Volkswagen. (Hoe kunnen ze dat tellen? Ze hebben wereldwijd meer dan tien fabrieken. En dit is niet eens een productieauto. Nou ja, vooruit, we geloven het. Een beetje.)
 
 
 
Van dat onvoorstelbare aantal is dit de VW die we het meest begeren. Om deze Franken-XL te maken, gingen ze uit van de XL1 en haalden daar het hart uit, te weten de kleine tweecilinder diesel met accu en hybride systeem. Daarvoor in de plaats stopten ze er de motor van de Ducati 1199 Superleggera in: een 1.199 cc V-twin met 200 ziedende pk’s, in staat tot 12.000 tpm.
 
 
 
Sinds het XL1-project bestaat, is het alle betrokkenen duidelijk dat de kleine brandstofvrek, gezien door de ogen van de ware petrolhead, in sommige opzichten verbluffend veel op een hypercar lijkt – en niet alleen maar in de zin dat hij in een limited edition wordt gemaakt en ongelooflijk prijzig is. Hij heeft een cabine van koolstofvezelcomposiet en de motor in het midden, met twee stoelen, vleugeldeuren en een ultra-aerodynamische carrosserie. Al die eigenschappen zijn het resultaat van dat ene uitgangspunt: efficiëntie. En efficiëntie is wat je nodig hebt, of je nu uitzonderlijke prestaties of een uitzonderlijk laag verbruik tot doelstelling hebt.
 
 
 
Extra : Bron: http://www.topgear.nl/
Terug - Algemeen
dec 30, 2014 Categorie: Algemeen Ingezonden door: EB