Volkswagen e-Caddy

Jammer, maar helaas: de Volkswagen e-Caddy is niet te koop. Zijn techniek op termijn wel, wanneer Volkswagen althans z'n plannen doorzet om de geheel nieuwe Caddy ook in een elektrisch aangedreven versie te gaan bouwen. AutoWeek maakte een exclusieve testrit met het experimentele model.

 
De belofte van een toekomstige elektrische Caddy maakte het de moeite beslist waard om voor de testrit naar Berlijn af te reizen. Daar, op het VW-evenement dat eerder de impressies met de e-Golf en de Golf GTE opleverde, stond de e-Caddy als concept-car tentoongesteld, totdat AutoWeek er exclusief de sleutels van mocht ontvangen. Leuk natuurlijk, maar de rit vond plaats in de wetenschap dat er in Nederland al een handjevol van dezelfde e-Caddy's onderweg is! Ons land is doorVolkswagen net als Duitsland uitverkoren als testgebied voor het fenomeen 'elektrische bestelauto'. Om die reden zijn deze auto's ingezet bij een aantal fleetowners. Met hun e-Caddy's rijden kon niet, maar een exclusieve impressie maken op het uitgestrekte vliegveld Tempelhof kon wel. 
 
 

100 procent af

Conceptueel of niet, de e-Caddy voelt voor honderd procent aan als een productiemodel. Alleen al vanwege de plek van het stopcontact: keurig netjes weggewerkt achter het voormalige brandstofklepje. In- en exterieur zijn geheel identiek aan dat van de reguliere modellen, de laadruimte incluis. Dat laatste dwingt respect af en betekent dat het Volkswagen gelukt is om deaccu's volledig onder te brengen waar hun aanwezigheid niet stoort: onder de vloer. Het laadvermogen bedraagt een zeer bruikbare 550 kg.

Onder de motorkap is het een kale boel; de gemonteerde mechanica is zo compact, dat ze er gemakkelijk tweemaal zou inpassen. Het interieur van de gereden e-Caddy is van alle luxe voorzien; zelfs een automatische airco is aanwezig en die schakelde zichzelf na een druk op de knop 'AUTO' ook vrolijk in - de bestuurder hoeft zich niet de mindere te voelen van andere Caddy-rijders. Bij uitgeschakeld contact leverde die airco de melding op dat het 'Komfortverbrauch' op dat moment 0,8 kWh/h bedroeg - met alleen de aanjager was dit 0,3 kWh/h. Geinig om te weten, en het is informatie die je laat nadenken over de noodzaak om bepaalde stroomverbruikers al dan niet in te schakelen. Zoals de stoelverwarming, die het totale verbruik op 1,1 kWh/h brengt... Het instrumentarium verschilt alleen door de stroomverbruiksmeter op de plek waar anders de toerenteller zit.

e-typisch

Het onvermijdelijke (want veel te verleidelijke) potje 'plankgas' wegsprinten deed de actieradius bij een driekwart opgeladen accu bij wijze van bestraffing terughollen van 100 naar 50 kilometer, een cijfer dat na wat rustig verder rijden gelukkig weer wat opliep. De trekkracht (koppel geen opgave, vermogen is 85 kW) is e-typisch veel groter dan strikt noodzakelijk voor een stadsbestelauto; je moet oppassen dat de salami niet voortijdig van de pizza's schiet. Zo mogelijk nog indrukwekkender is de prettige manier waarop de Caddy heeft gewonnen aan zowel stabiliteit in rechte lijn als de bereidwilligheid om een bocht in te duiken. De auto is watervlug en muisstil, en daardoor zonder twijfel ideaal voor het werk dat de naam van zijn autosoort echt eer aan doet: bestellingen rondbrengen in de stad. Alles bij elkaar laat de e-Caddy een zo aangename indruk achter, dat je helemaal niet meer terug wil naar de standaardversie met zijn ronkende dieselmotor en handgeschakelde versnellingsbak. Tenzij je meer dan pakweg 100 kilometer op een dag rijdt natuurlijk. Buiten de stad is de diesel vooralsnog niet te kloppen.

Extra : Bron: http://www.autoweek.nl/
Terug
mei 7, 2014 Categorie: Algemeen Ingezonden door: EB