In detail: Audi Allroad Shooting Brake

Audi zal op de North American International Auto Show in Detroit de Allroad Shooting Brake presenteren. Het is een designstudie voor een compacte 3-deurs cross-over (Q2?) met styling elementen van de volgende generatie TT. Alleen de bodemvrijheid is bij de Allroad Shooting Brake wezenlijk groter dan bij de inmiddels iconische sportwagen.

De Allroad Shooting Brake (4,20 x 1,85 x 1,41 meter) beschikt over een 408 pk/650 Nm sterke hybride aandrijflijn en Quattro vierwielaandrijving. Dat moet borg staan voor indrukwekkende prestaties en ongekende zuinigheid: het studiemodel zou gemiddeld niet meer dan 1,9 liter benzine per 100 kilometer gebruiken. De CO2-uitstoot bedraagt dan 45 gram/km en als actieradius (volle tank + accu) wordt 820 kilometer opgegeven. Er zijn 2 elektromotoren aan boord: het ene exemplaar zit in de transmissiebehuizing en is 55 pk/270 Nm sterk. Bij de achteras bevindt zich de andere unit, die goed is voor 115 pk en eveneens 270 Nm.

De capaciteit van de lithium/ion accu is groot genoeg om een afstand van 50 kilometer volledig emissievrij te kunnen afleggen. De topsnelheid is dan begrensd op 130 km/u. Doet ook de 2.0 TFSI benzinemotor (van 292 pk/380 Nm) mee, dan kan er met vereende krachten in 4,6 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Uiteraard maakt een S-tronic transmissie met dubbele koppeling onderdeel uit van de aandrijflijn. Door de toepassing van CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastics) weegt de Allroad Shooting Brake slechts 1.600 kg. Dat gewicht valt, vanwege het aanwezige accupakket en de vierwielaandrijving, reuze mee. Een Q3 zou met dezelfde aandrijflijn ruim 1.800 kilo hebben gewogen.

Qua design is de Allroad Shooting Brake weinig vernieuwend, om niet te zeggen: nogal saai en voorspelbaar. Hij heeft een aantal styling elementen overgenomen van de conceptstudie Sport Quattro, die afgelopen september op de IAA van Frankfurt was te zien. Opvallend zijn vooral de C-stijlen, waarin ook de tankklep is verwerkt en aan de andere kant de opening voor de achterklep zit. In de toekomst moeten diverse Audi modellen designkenmerken van de Allroad Shooting Brake gaan krijgen. Waar niet aan zal worden getornd, is de single framegrille. Daarin is aan de onderkant een Quattro badge opgenomen; ook dit stylingelement zullen we bij toekomstige productiemodellen zien. Een zogeheten tornadolijn in de carrosserie en kloeke 19-inch velgen (met 225/40 banden) zorgen voor een vleugje dynamiek. Het front is uitgevoerd met LED koplampen, die optisch contact maken met de grille. Om de lidmaatschap van de 'Q' familie te benadrukken, zijn aluminium bodem beschermplaten standaard op de Allroad Shooting Brake.

Het is leuk om te zien hoe Audi nadenkt over een compacte cross-over. Die zou met een carrosserielengte van afgerond 4,20 meter Q2 kunnen gaan heten. Waarmee hij hiërarchisch onder de 4,39 meter lange Q3 kan worden gepositioneerd. De Allroad Shooting Brake annex Q2 kan als antwoord worden beschouwd op de Mini Paceman (4,12 meter). Net als deze Brit krijgt de compacte Audi 4 zitplaatsen, waarbij de achterpassagiers in/uit moeten stappen door de voorstoelleuningen naar voren te klappen.

De Q2 zal waarschijnlijk niet worden gebaseerd op de A3, hoewel dit qua maatvoering (de 3-deurs hatchback is 4,24 x 1,78 x 1,42 meter groot) misschien wel voor de hand zou liggen. Nee, de wielbasis van de Allroad Shooting Brake (2,51 meter) duidt er op dat de volgende generatie A1 als uitgangspunt wordt genomen. De benjamin van Audi heeft nu 2,47 meter tussen zijn assen maar groeit na de editiewisseling licht.

Wie nu al weet dat hij de 3-deurs Q2 te onpraktisch vindt, kan opgelucht ademhalen: er komt namelijk ook een alternatief voor de Mini Countryman, de Q1. Deze 5-deurs cross-over krijgt een minder coupéachtig design en zal dus meer ruimte achterin bieden. Een iets eenvoudigere uitvoering maakt een lagere prijsstelling mogelijk. Anders dan bij de Q1 kunnen we van de Q2 ook een 'S' variant verwachten. De typeaanduiding SQ2 heeft Audi namelijk onlangs laten registreren.

Het interieur van de Allroad Shooting Brake geeft een voorproefje van wat Audi bij de serieproducten wil doorvoeren: een groot TFT scherm als instrumentenpaneel waarop je desgewenst de navigatie kunt projecteren. Zo’n dashboard wordt naar verwachting voor de nieuwe TT in productie genomen. Dat model krijgt ook een via de luchtroosters te bedienen airconditioning. Daar is ook de temperatuur op kleine displays te zien. De middenconsole is licht naar de bestuurder toe gekanteld.

Bron: autointernationaal.nl


Terug - Algemeen
jan 12, 2014 Categorie: Algemeen Ingezonden door: EB