Zuigers met en zonder bronzen bussen

Informatie over de TDI motor. Bestemd voor de 1e en 2e generatie TDI motoren
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

Zuigers met en zonder bronzen bussen

Bericht door Ediejo »

De zuigers zonder bronzen bussen is een beetje een verhaal wat een eigen leven is gaan leiden
De eerste type's TDI / SDI hadden dat inderdaad .
Deze zuigers zijn dus niet geschikt voor veel vermogen
Het is dus niet waar dat alle 1Z geen bronzen bussen hebben
Dit een keer uitgezocht , niet heel duidelijk allemaal ! , maar is van 1991 tot begin 1994 geweest
Deze motoren hadden ook een andere brandstofpomp , die elektronisch anders werkte
(Fastmarc zijn 1Z motor van 7e mnd 1994 had gewoon bronzen bussen )

1Z zuigers zonder bronzen bus voor de pistonpennen was alleen bij de eerste type
Vanaf een bepaald motorproductienummer hebben ze ook gewoon bronzen bussen
AEY SDI motor heeft ook gewoon bronzen bussen

ASV zuigers zelf nooit in handen gehad .
ARL zuigers hebben ook koelkanalen , speciale drijfstangen nodig !
Omdat de Bigends en pistonpen maten anders zijn van een arl
PD 110 en 115 pk zuigers is ook een leuke optie voor upgrade van een VP motor
De compressie is gelijk iets lager , zuigers wat degelijker , geen koelkanalen

Crafter zuigers , oliekanalen in de zuigerbodem , motor boren ivm grotere boring
Zuigers aanpassen ivm olie sproeiers zitten bij een crafter aan de andere kant van de zuigers,

Compressie verlagen : nooit de zuigerbodem afdraaien !
Het is geen 2 takt brommertje , waar je de squisch aanpast :LOL:
Andere zuigers plaatsen is de beste manier
Goede manier met je org. zuigers is om de Omega bowl in zijn vorm te laten en groter te maken
Compressie verlaging bij een TDI moet je wel gedeeltelijk met turbodruk compenseren

Zuigers die te warm ( tot gaten in de zuigers gebrand aan toe) worden komt meestal door
Slecht vernevelende verstuivers , verkeerde pomptiming , te lang inspuiten , of combi van deze .
Verstopte olie sproeiers door vuil komt ook voor.

drijfstangen : waar de grens ligt ?
wij hebben Hbeam voor de zekerheid en omdat we door experimenteren
ook zijn er X beam drijfstangen te koop .
drijfstangen overlijden in een normale situatie (licht getunde motor ) vaak door een te snelle
koppelopbouw , of veel te vroeg en/of lang inspuiten .

wil niet zeggen dat ik altijd gelijk heb ! maar ik put uit eigen ervaring en kennis
zoveel mensen , zoveel visie's

dat die 1z motoren later zo verbeterd zijn wist ik niet, goede aanvulling van je :tu:

die ASV zuigers weet ik zeker want daar rij ik zelf mee.

Deze info is afkomstig van:
http://tdi-info.jouwweb.nl/
Geplaatst met toestemming van Fastmarc en TDImaniac
BUTTON_POST_REPLY