TUNEN
GeplaatstCOLON Zo Mrt 24, 2013 10:55 pm
Hier een omschrijving van wat ik versta onder tunen van je auto.
Het tunen begint vaak klein.
Het is een soort virus waarmee je besmet raakt.
En waar je steeds verder mee gaat omdat het leuk is of gewent raakt.
Over tunen is al veel geschreven en er blijven veel vragen om beantwoordt.
Tunen begint vaak met een chiptuning, het optimaliseren van je motormanagement.
Een stap verder ga je de hardware van je auto aanpassen.
Hoever je hier in gaat ligt aan je wensen voor vermogen op simpel je budget.
Houdt er rekening mee dat ieder voordeel met tunen een nadeel heeft.
Heeft simpel als je meet vermogen krijgt zul je ook harder moeten remmen.
Om een beeld te geven van hoe en wat je tegen komt en waar je rekening mee moet houden zal ik hier mijn auto als voorbeeld nemen.
Hier zal ik globaal bespreken wat er gewijzigd is om lang plezier te hebben en optimaal te kunnen genieten van je auto.
Het is niet de bedoeling om de manier van andere ter discussie te stellen, maar mijn idee van tunen.
En er zijn nog een aantal ideeen die nog niet uitgevoerd zijn, maar wel komen.
Neem een goede basis auto.
Denk hierbij aan type motor waar veel voor te krijgen is maar oom een goede technische basis.
Bedenk wat he precies wilt, vaak is het beter even te wachten met een aanpassing zodat je er 2 of meer kan combineren.
Dit scheelt soms tijd en geld.
Mijn Idee was om het fabrieks vermogen te verdubbelen.
Ik heb als basis een ALH tdi motor uit 2002.
Deze is voorzien van de volgende onderdelen om het motor vermogen optimaal te krijgen.
KKK BV43 turbo 170pk tdi
PP520 race verstuivers
3bar mapsensor (plaats deze zo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk)
ARL inlaatspruitstuk (betere flow dan de standaard)
Ibiza cupraD intercooler (FMIC)
Custum made intercooler buizen systeem
Custum uitlaatsysteem (volledig 2,5 inch RVS)
Oil catch can (opvangen van carterdampen)
Olietemperatuur meter
EGT Sensor (uitlaatgastemperatuur meter met alarm)
Software op maat
K&N inleg filter
LMM uitgeprogrameerd
EGR delete
Dit alles resulteerd is 208PK en 430NM
Dit is allemaal erg leuk maar er zijn diverse aanpassingen gedaan om dit vermogen op de weg te krijgen en te houden.
Zo zijn er diverse aanpassingen gedaan aan de aandrijflijn.
zoals:
Aangpaste versnellingsbak met gewijzigde 5 (120km/h bij 1900 toeren)
Verstekte koppeling (Sachs tot 500NM)
Grotere homokineten (110mm)
Shotshifter op de bak (tevens de pook ingekort)
Ook het onderstel is aangepast op het vermogen.
Schroefset voorzijde
Audi TT rubber in de draagarmen.
Achter 10cm verlaagd met korte spor schokdempers
Aangepaste remmen voorzijde 288mm met staal gevlochten remslangen (305mm brembo set ligt klaar)
Achter remmen worden aangepast naar schijven
4x 16'' semislicks van Toyo
Om alles heel en in topconditie te houden is er nog meer aangepast.
Groter radiateur (2 liter meer koelvloeistof in het hele systeem)
2x electrische spal ventilatoren (van binnen te bediening)
grotere oliekoeler
oli catch can om de carter dampen te filteren
EGT sensor (uitlaatgas temperatturmeter met alarm)
Olietemperatuur meter
Al met al een heleboel aanpassingen om lang plezier van het vermogen te hebben.
om alles zo te houden krijgt de auto om de 10Dkm een onderhouds beurt.
Met dit verhaal wil ik duidelijk maken dat meer vermogen relatief makelijk te doen is.
Maar alles heel houden kost net zoveel tijd en geld als het vermogen krijgen.
Doordat er meer vermogen uit de auto gehaald wordt heeft de auto betere koeling nodig.
Betere remmen en een betere wegligging.
Zo zorgt bv een grote uitlaat ervoor dat de hete uilaatgassen sneller afgevoerd worden en niet alleen meer vermogen.
Uitlaat inpakken met thermoband, zorgt voor een betere warmte afvoer en een lagere inlaatlucht temperatuur.
Langdurig hoge toerentallen rijden of hoge snelheden zorgt voor extreem veel hitte.
Hiervoor heb je dus betere koeling nodig maar ook meer koelvloeistof om warmte op te nemen.
Denk dus aan andere radiateur en extra oliekoeler
Geen openlucht filter gebruiken.
Dit klink leuk maar zuigt warme lucht aan uit de motor ruimte.
Dit kost vermogen, wil je er toch een maak dan een coldair intake.
Mijn voorkeur gaat uit naar een inleg filter.
Goede software.
Er zijn diverse tuners in nederland die echt goede software maken.
Goedkoop is vaak duur koop.
Er worden er hier op het forum al 2 aangeprezen ik sluit me hier bij aan.
Als laatste.
Experimenteren? deel je ervaring we worden er allemaal slimmer van.
Vragen? stel ze er is altijd wel iemand ie een antwoord of oplossing heeft.
Tot zo ver mijn mening.
Heb je een andere deel hen dan, maar maak er geen discussie van.
Het tunen begint vaak klein.
Het is een soort virus waarmee je besmet raakt.
En waar je steeds verder mee gaat omdat het leuk is of gewent raakt.
Over tunen is al veel geschreven en er blijven veel vragen om beantwoordt.
Tunen begint vaak met een chiptuning, het optimaliseren van je motormanagement.
Een stap verder ga je de hardware van je auto aanpassen.
Hoever je hier in gaat ligt aan je wensen voor vermogen op simpel je budget.
Houdt er rekening mee dat ieder voordeel met tunen een nadeel heeft.
Heeft simpel als je meet vermogen krijgt zul je ook harder moeten remmen.
Om een beeld te geven van hoe en wat je tegen komt en waar je rekening mee moet houden zal ik hier mijn auto als voorbeeld nemen.
Hier zal ik globaal bespreken wat er gewijzigd is om lang plezier te hebben en optimaal te kunnen genieten van je auto.
Het is niet de bedoeling om de manier van andere ter discussie te stellen, maar mijn idee van tunen.
En er zijn nog een aantal ideeen die nog niet uitgevoerd zijn, maar wel komen.
Neem een goede basis auto.
Denk hierbij aan type motor waar veel voor te krijgen is maar oom een goede technische basis.
Bedenk wat he precies wilt, vaak is het beter even te wachten met een aanpassing zodat je er 2 of meer kan combineren.
Dit scheelt soms tijd en geld.
Mijn Idee was om het fabrieks vermogen te verdubbelen.
Ik heb als basis een ALH tdi motor uit 2002.
Deze is voorzien van de volgende onderdelen om het motor vermogen optimaal te krijgen.
KKK BV43 turbo 170pk tdi
PP520 race verstuivers
3bar mapsensor (plaats deze zo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk)
ARL inlaatspruitstuk (betere flow dan de standaard)
Ibiza cupraD intercooler (FMIC)
Custum made intercooler buizen systeem
Custum uitlaatsysteem (volledig 2,5 inch RVS)
Oil catch can (opvangen van carterdampen)
Olietemperatuur meter
EGT Sensor (uitlaatgastemperatuur meter met alarm)
Software op maat
K&N inleg filter
LMM uitgeprogrameerd
EGR delete
Dit alles resulteerd is 208PK en 430NM
Dit is allemaal erg leuk maar er zijn diverse aanpassingen gedaan om dit vermogen op de weg te krijgen en te houden.
Zo zijn er diverse aanpassingen gedaan aan de aandrijflijn.
zoals:
Aangpaste versnellingsbak met gewijzigde 5 (120km/h bij 1900 toeren)
Verstekte koppeling (Sachs tot 500NM)
Grotere homokineten (110mm)
Shotshifter op de bak (tevens de pook ingekort)
Ook het onderstel is aangepast op het vermogen.
Schroefset voorzijde
Audi TT rubber in de draagarmen.
Achter 10cm verlaagd met korte spor schokdempers
Aangepaste remmen voorzijde 288mm met staal gevlochten remslangen (305mm brembo set ligt klaar)
Achter remmen worden aangepast naar schijven
4x 16'' semislicks van Toyo
Om alles heel en in topconditie te houden is er nog meer aangepast.
Groter radiateur (2 liter meer koelvloeistof in het hele systeem)
2x electrische spal ventilatoren (van binnen te bediening)
grotere oliekoeler
oli catch can om de carter dampen te filteren
EGT sensor (uitlaatgas temperatturmeter met alarm)
Olietemperatuur meter
Al met al een heleboel aanpassingen om lang plezier van het vermogen te hebben.
om alles zo te houden krijgt de auto om de 10Dkm een onderhouds beurt.
Met dit verhaal wil ik duidelijk maken dat meer vermogen relatief makelijk te doen is.
Maar alles heel houden kost net zoveel tijd en geld als het vermogen krijgen.
Doordat er meer vermogen uit de auto gehaald wordt heeft de auto betere koeling nodig.
Betere remmen en een betere wegligging.
Zo zorgt bv een grote uitlaat ervoor dat de hete uilaatgassen sneller afgevoerd worden en niet alleen meer vermogen.
Uitlaat inpakken met thermoband, zorgt voor een betere warmte afvoer en een lagere inlaatlucht temperatuur.
Langdurig hoge toerentallen rijden of hoge snelheden zorgt voor extreem veel hitte.
Hiervoor heb je dus betere koeling nodig maar ook meer koelvloeistof om warmte op te nemen.
Denk dus aan andere radiateur en extra oliekoeler
Geen openlucht filter gebruiken.
Dit klink leuk maar zuigt warme lucht aan uit de motor ruimte.
Dit kost vermogen, wil je er toch een maak dan een coldair intake.
Mijn voorkeur gaat uit naar een inleg filter.
Goede software.
Er zijn diverse tuners in nederland die echt goede software maken.
Goedkoop is vaak duur koop.
Er worden er hier op het forum al 2 aangeprezen ik sluit me hier bij aan.
Als laatste.
Experimenteren? deel je ervaring we worden er allemaal slimmer van.
Vragen? stel ze er is altijd wel iemand ie een antwoord of oplossing heeft.
Tot zo ver mijn mening.
Heb je een andere deel hen dan, maar maak er geen discussie van.