verlagings vraag
-
- Caddy-Club Enthousiast
- BerichtenCOLON 80
- GeregistreerdCOLON Do Feb 07, 2013 1:01 pm
verlagings vraag
hallo,
zoals sommige weten heb ik deze week men caddy 3 verlaagd
hier in Belgie moet ik deze elk jaar terug origineel zetten om naar de keuring te gaan(net zoals APK bij jullie)
het verlagen is al bij al goed gegaan en zou het de volgende keren gewoon zelf thuis willen doen,heb deze keer hulp gekregen van een vriend met garage.
maar dan is er iets waar ik een oplossing voor zou moeten vinden om de voorpoten er uit te halen en te monteren.
ik kreeg er namelijk de voorpoten niet uit zonder de cardan assen te lossen en uit de hub aan de schijven te halen.
wanneer de cardan assen eruit waren kon ik de poten meer zakken om dan uit hun zitting te halen.
is het eventueel mogelijk om de poten eruit te halen zonder de cardan assen te lossen,en hoe?
hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel.
de verlaagde veerpoten plaatsen ging vlotter omdat deze korter zijn dan de standaard poten.
henk!!!
zoals sommige weten heb ik deze week men caddy 3 verlaagd
hier in Belgie moet ik deze elk jaar terug origineel zetten om naar de keuring te gaan(net zoals APK bij jullie)
het verlagen is al bij al goed gegaan en zou het de volgende keren gewoon zelf thuis willen doen,heb deze keer hulp gekregen van een vriend met garage.
maar dan is er iets waar ik een oplossing voor zou moeten vinden om de voorpoten er uit te halen en te monteren.
ik kreeg er namelijk de voorpoten niet uit zonder de cardan assen te lossen en uit de hub aan de schijven te halen.
wanneer de cardan assen eruit waren kon ik de poten meer zakken om dan uit hun zitting te halen.
is het eventueel mogelijk om de poten eruit te halen zonder de cardan assen te lossen,en hoe?
hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel.
de verlaagde veerpoten plaatsen ging vlotter omdat deze korter zijn dan de standaard poten.
henk!!!
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: verlagings vraag
Ik denk dat Imac je hier wel in kan bijstaan met raad.
Of hij reageerd vanzelf of je stuurt hem even een pm.
Of hij reageerd vanzelf of je stuurt hem even een pm.
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: verlagings vraag
De fusee los van de schokbreker krijgen vereist wat trucjes.
Je hebt een versnellingsbakkrik en een 2kolms brug nodig.
Dit is nagenoeg niet te doen zonder en al bijna helemaal niet op de grond.
Geloof me, ik heb het ooit gedaan en dan ben je zo 4 uur verder en doodmoe.
Dit heeft te maken met lengte van de schokbreker en de hoek van de aandrijfas.
De golf5 en 6 in net zo erg.
De transporter T5 is helemaal een ramp, maar goed te doen als je weet hoe en wat.
Heb er deze week weer 4 dichter bij de grond gezet.
Blijft mooi werk, als je klaar bent ziet het er altijd weer goed uit.
Op de manier zoals ik het nu doe ben je ongeveer een uur bezig met 2 voorpoten verlagen/verhogen.
Het makkelijkst is als je niet beschikt over het juiste gereedschap.
Stuurstang los maken.
Fuseekogen los maken.
Remklauw demonteren en opzij leggen.
Schokbreker demonteren compleet met fusee.
Hier heb je vaak wel luchtgereedschap voor nodig omdat anders de kogels meedraaien.
Alles ombouwen naar origineel en in omgekeerde volgerde monteren.
Naar de APK en dan ..........opnieuw.
Je hebt een versnellingsbakkrik en een 2kolms brug nodig.
Dit is nagenoeg niet te doen zonder en al bijna helemaal niet op de grond.
Geloof me, ik heb het ooit gedaan en dan ben je zo 4 uur verder en doodmoe.
Dit heeft te maken met lengte van de schokbreker en de hoek van de aandrijfas.
De golf5 en 6 in net zo erg.
De transporter T5 is helemaal een ramp, maar goed te doen als je weet hoe en wat.
Heb er deze week weer 4 dichter bij de grond gezet.
Blijft mooi werk, als je klaar bent ziet het er altijd weer goed uit.
Op de manier zoals ik het nu doe ben je ongeveer een uur bezig met 2 voorpoten verlagen/verhogen.
Het makkelijkst is als je niet beschikt over het juiste gereedschap.
Stuurstang los maken.
Fuseekogen los maken.
Remklauw demonteren en opzij leggen.
Schokbreker demonteren compleet met fusee.
Hier heb je vaak wel luchtgereedschap voor nodig omdat anders de kogels meedraaien.
Alles ombouwen naar origineel en in omgekeerde volgerde monteren.
Naar de APK en dan ..........opnieuw.
-
- Caddy-Club Enthousiast
- BerichtenCOLON 80
- GeregistreerdCOLON Do Feb 07, 2013 1:01 pm
Re: verlagings vraag
bedankt voor het antwoord.
tijd en materiaal is niet het probleem.
maar als ik het zelf wil doen moet het inderdaad wel zonder brug te doen zijn.
kost natuurlijk wel altijd wat als ik ieder jaar er alles moet afhalen en terug plaatsen.
misschien probeer ik het volgend jaar toch eens,zie het wel.
henk!!!
tijd en materiaal is niet het probleem.
maar als ik het zelf wil doen moet het inderdaad wel zonder brug te doen zijn.
kost natuurlijk wel altijd wat als ik ieder jaar er alles moet afhalen en terug plaatsen.
misschien probeer ik het volgend jaar toch eens,zie het wel.
henk!!!
- Vdub
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm
Re: verlagings vraag
Zonder brug kan wel, zorg voor een set goede assteunen zoals die van Omega. Deze plaats je op de krikpunten onder de dorpel.
Ze de hele voorkant dan omhoog en dan kun je er wel bij. Om het fuseehuis iets open te maken zodat de schokbreker eruit wil is officieel gereedschap voor te koop maar een plaatbeitel of iets met een platte punt zoals een hele dikke oude schroevendraaier wil ook wel.
Ze de hele voorkant dan omhoog en dan kun je er wel bij. Om het fuseehuis iets open te maken zodat de schokbreker eruit wil is officieel gereedschap voor te koop maar een plaatbeitel of iets met een platte punt zoals een hele dikke oude schroevendraaier wil ook wel.
Groeten,
Matthijs
Matthijs
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: verlagings vraag
@Vdub.
Dit klopt helemaal wat je schrijft.
Echter staat er bij dit onderstel redelijk wat spanning op de draagarm, dat het makkelijker n sneller is om je naaf los te gooien.
Een bok moet je zeker gebruiken, alleen een krik is levens gevaarlijk.
Een feit blijft: klote regels in belgie wat betreft apk. Iedere keer alles wisselen gaat nergens over.
Dit moet anders kunnen.
Dit klopt helemaal wat je schrijft.
Echter staat er bij dit onderstel redelijk wat spanning op de draagarm, dat het makkelijker n sneller is om je naaf los te gooien.
Een bok moet je zeker gebruiken, alleen een krik is levens gevaarlijk.
Een feit blijft: klote regels in belgie wat betreft apk. Iedere keer alles wisselen gaat nergens over.
Dit moet anders kunnen.
- Vdub
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm
Re: verlagings vraag
Kan die niet gewoon schroefset monteren en helemaal opdraaien?
Groeten,
Matthijs
Matthijs
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: verlagings vraag
Helaas.
Volgens de apk regels in belgie.
Alleen door fabriekant goedgekeurde onderdelen.
Zelfs een andere aftermark pookknop mag niet.
Zoals ik al zei, gaat nergens over.
Volgens de apk regels in belgie.
Alleen door fabriekant goedgekeurde onderdelen.
Zelfs een andere aftermark pookknop mag niet.
Zoals ik al zei, gaat nergens over.
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: verlagings vraag
Ja het schijnt echt bizar te zijn in België met de apk regels. Zelfs extra vermogen mag niet bij de apk. Hier zeggen ze daar niks van. Maar daar ..........
Alleen al om die regeltjes zou ik er nooit willen wonen.
Alleen al om die regeltjes zou ik er nooit willen wonen.
-
- Caddy-Club Enthousiast
- BerichtenCOLON 80
- GeregistreerdCOLON Do Feb 07, 2013 1:01 pm
Re: verlagings vraag
in een personenwagen zoals golf,passat,A4,...
mag je veranderingen aanbrengen als deze europees of GOCA gekeurd zijn.
bij een lichtevracht,caddy dus mag je niks aanpassen of veranderen en zeker al niet aan de ophanging dus schroefset is ook niet toegelaten.
een nieuwe personenwagen moet pas na 4 jaar voor de eerste maal naar de keuring.
een lichte moet onmiddelijk wanneer deze ingeschreven wordt voor de eerste maal naar de keuring en dan ook nog eens jaarlijks.
dat is ook één van de redenen dat je hier niet veel verlaagde caddy's ziet rijden.
henk!!!
mag je veranderingen aanbrengen als deze europees of GOCA gekeurd zijn.
bij een lichtevracht,caddy dus mag je niks aanpassen of veranderen en zeker al niet aan de ophanging dus schroefset is ook niet toegelaten.
een nieuwe personenwagen moet pas na 4 jaar voor de eerste maal naar de keuring.
een lichte moet onmiddelijk wanneer deze ingeschreven wordt voor de eerste maal naar de keuring en dan ook nog eens jaarlijks.
dat is ook één van de redenen dat je hier niet veel verlaagde caddy's ziet rijden.
henk!!!
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: verlagings vraag
Echt bizar dit henk. Dus als er een TÜV keuring opzit die rechtsgeldig is binnen Europa. Dan mag het nog niet?
Lijkt me netzo in strijd met de Europeese regelgeving als bij ons de BPM. Al is dat wel wat anders. Maar het gaat om het vergelijk.
Lijkt me netzo in strijd met de Europeese regelgeving als bij ons de BPM. Al is dat wel wat anders. Maar het gaat om het vergelijk.
-
- Caddy-Club Enthousiast
- BerichtenCOLON 80
- GeregistreerdCOLON Do Feb 07, 2013 1:01 pm
Re: verlagings vraag
ik denk niet dat TUV keuring hier aangenomen wordt.
en zoals gezegd op een lichte vracht mag het sowieso niet ook al is het GOCA gekeurd.
henk!!!
en zoals gezegd op een lichte vracht mag het sowieso niet ook al is het GOCA gekeurd.
henk!!!
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: verlagings vraag
TÜV keuring zit ook op bungee. En benji fun uit België heeft die ook en is zelfs verplicht voor bungee. ook in België.
- sjaak-lunteren
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 465
- GeregistreerdCOLON Za Aug 04, 2012 8:33 am
Re: verlagings vraag
ik haal nooit de aandrijfassen los?
het gaat niet makkelijk maar het gaat wel al een paar caddy's gedaan zeg maar en golf 5
maar op straat gaat het zeker niet makkelijk dat klopt
ik zou op de sloop een compleet fusee met demper halen
die zet je er zo onder
de schroefset van mij die onder jou caddy zit gaat nu redelijk makkelijk eruit
maar je orginele poot [ is langer] die gaat er lastig onder
mvg sjaak
het gaat niet makkelijk maar het gaat wel al een paar caddy's gedaan zeg maar en golf 5
maar op straat gaat het zeker niet makkelijk dat klopt
ik zou op de sloop een compleet fusee met demper halen
die zet je er zo onder
de schroefset van mij die onder jou caddy zit gaat nu redelijk makkelijk eruit
maar je orginele poot [ is langer] die gaat er lastig onder
mvg sjaak
-
- Caddy-Club Enthousiast
- BerichtenCOLON 80
- GeregistreerdCOLON Do Feb 07, 2013 1:01 pm
Re: verlagings vraag
hallo,
klopt Sjaak met de verlaagde veerpoten van u hadden we inderdaad geen probleem.
het was om de originele eruit te krijgen dat we de aandrijfassen hebben moeten lossen.
denk dat ik het eens zal proberen als het zover is we zien dan wel of het lukt of niet.
henk!!!
klopt Sjaak met de verlaagde veerpoten van u hadden we inderdaad geen probleem.
het was om de originele eruit te krijgen dat we de aandrijfassen hebben moeten lossen.
denk dat ik het eens zal proberen als het zover is we zien dan wel of het lukt of niet.
henk!!!