Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Zoals bekend is het een probleem dat een Tdi die getuned is koelvloeistof uit het reservoir perst.
Met name als de motor meer dan alleen een chiptuning achter de rug heeft.
Het probleem is dat de motor zoveel druk opbouwt dat er teveel druk wordt opgebouwd in het koelsysteem.
Hierdoor perst de motor er koelvloeistof uit.
De oorzaak hiervan is de tuning.
Het ligt aan een combinatie van software en hardware.
Het probleem doet zich voor in de motor.
Bij een getunde motor liggen de werkstukken en piekdrukken in de motor tot 3x hoger dan in een standaardt motor.
Hierdoor wordt de cilinderkop gelift en krijgen we last van koelvloeistof verlies.
Om de kans op koelvloeistof verlies te verminderen worden er meestal headstuds gemonteerd.
Een goedkopere oplossing zijn stalen bouten.
Deze hebben geen rek meer zoals de standaard rekbouten.
Echter wordt de oorzaak hier niet mee aangepakt.
Om de motor nog betrouwbaarder te maken moeten de werkdrukken en piekdrukken naar beneden.
De reden dat deze zo hoog zijn is de hoeveelheid brandstof die nodig is om veel vermogen te leveren en de inspuitduur.
Dit laatste moet korter veel korter.
Om de inspuitduur korter te maken en de opbrengst op pijl te houden denk ik na veel mensen gesproken te hebben een goede setup voor mijn motor te hebben.
Mijn setup wordt:
Motor ALH
Pp520 race verstuivers
Externe Oliekoeler
2,5" downpipe
11mm brandstofpomp
Headstuds
Kkk bv43 turbo
3gats koppakking
BMC luchtfilter
Binnenkort in mijn topic meer.
Daar zullen ook de resultaten te zien zijn nadat de software aangepast is op de bank.
Met name als de motor meer dan alleen een chiptuning achter de rug heeft.
Het probleem is dat de motor zoveel druk opbouwt dat er teveel druk wordt opgebouwd in het koelsysteem.
Hierdoor perst de motor er koelvloeistof uit.
De oorzaak hiervan is de tuning.
Het ligt aan een combinatie van software en hardware.
Het probleem doet zich voor in de motor.
Bij een getunde motor liggen de werkstukken en piekdrukken in de motor tot 3x hoger dan in een standaardt motor.
Hierdoor wordt de cilinderkop gelift en krijgen we last van koelvloeistof verlies.
Om de kans op koelvloeistof verlies te verminderen worden er meestal headstuds gemonteerd.
Een goedkopere oplossing zijn stalen bouten.
Deze hebben geen rek meer zoals de standaard rekbouten.
Echter wordt de oorzaak hier niet mee aangepakt.
Om de motor nog betrouwbaarder te maken moeten de werkdrukken en piekdrukken naar beneden.
De reden dat deze zo hoog zijn is de hoeveelheid brandstof die nodig is om veel vermogen te leveren en de inspuitduur.
Dit laatste moet korter veel korter.
Om de inspuitduur korter te maken en de opbrengst op pijl te houden denk ik na veel mensen gesproken te hebben een goede setup voor mijn motor te hebben.
Mijn setup wordt:
Motor ALH
Pp520 race verstuivers
Externe Oliekoeler
2,5" downpipe
11mm brandstofpomp
Headstuds
Kkk bv43 turbo
3gats koppakking
BMC luchtfilter
Binnenkort in mijn topic meer.
Daar zullen ook de resultaten te zien zijn nadat de software aangepast is op de bank.
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Ik ga er toch nog even verder mee.
Mijn setup.
Motor ALH
Pp520 race verstuivers
Externe Oliekoeler
Kkk 170 turbo
K&N sport luchtfilter
FMIC van toyosports
Dikke radiator.
En ik heb het zelfde probleem. Ook jos van JB autoservice heeft mij verteld over dit probleem. Het is op te lossen met andere kopbouten. Of headstuts zoals imac zegt. En dan is het probleem verholpen. Wat ook helpt is zorgen dat je niet te lang het maximum van de motor vraagt.
Als ik het zo zag de laatste keer terug vanuit Oss wat er gebeurde voor me. Dacht ik maar 1 ding dit had ik ook terug van Berlijn. Alleen had ik toen een kleine 200Km vol gas gereden. Ik rij nu niet constant op de max en dan gaat het prima. er komt zo af en toe wat koelvloeistof uit me reservoir, maar dat is bijna niks.
Neemt niet weg dat ik het met je eens bent. De kop wordt gelift.
Alleen zit te twijfelen. Of ik aan dit blok dat allemaal nog wel wil doen. Ik heb nog een blok staan waar ik het 1 en ander mee van plan ben.
Mijn setup.
Motor ALH
Pp520 race verstuivers
Externe Oliekoeler
Kkk 170 turbo
K&N sport luchtfilter
FMIC van toyosports
Dikke radiator.
En ik heb het zelfde probleem. Ook jos van JB autoservice heeft mij verteld over dit probleem. Het is op te lossen met andere kopbouten. Of headstuts zoals imac zegt. En dan is het probleem verholpen. Wat ook helpt is zorgen dat je niet te lang het maximum van de motor vraagt.
Als ik het zo zag de laatste keer terug vanuit Oss wat er gebeurde voor me. Dacht ik maar 1 ding dit had ik ook terug van Berlijn. Alleen had ik toen een kleine 200Km vol gas gereden. Ik rij nu niet constant op de max en dan gaat het prima. er komt zo af en toe wat koelvloeistof uit me reservoir, maar dat is bijna niks.
Neemt niet weg dat ik het met je eens bent. De kop wordt gelift.
Alleen zit te twijfelen. Of ik aan dit blok dat allemaal nog wel wil doen. Ik heb nog een blok staan waar ik het 1 en ander mee van plan ben.
- Dennis79
- Caddy-Club Fullmember
- BerichtenCOLON 214
- GeregistreerdCOLON Za Nov 10, 2012 3:32 pm
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
In dit geval kan hij de druk kwijt door de kop te lichten. Waar blijft de druk als hij door die arp-studs niet meer kan lichten?
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
De druk blijft dan in de motor.
Echter weet ik niet wat de gevolgschade is.
Vandaar dat ik en het probleem en de oorzaak wil aanpakken.
De oorzaak van het probleem is dat er veel te lang en al te vroeg moet worden ingespoten om het vermogen te halen.
Door het monteren van een brandstofpomp die in een kortere tijd meer kan inspuiten dan de standaard pomp is voor 90% het probleem verholpen.
Echter weet ik niet wat de gevolgschade is.
Vandaar dat ik en het probleem en de oorzaak wil aanpakken.
De oorzaak van het probleem is dat er veel te lang en al te vroeg moet worden ingespoten om het vermogen te halen.
Door het monteren van een brandstofpomp die in een kortere tijd meer kan inspuiten dan de standaard pomp is voor 90% het probleem verholpen.
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Als de druk in de motor blijft. dan krijgen de zuigers en drijfstangen plus de lagerschalen en de krukas meer op hun donder. Althans dat denk ik.
Dus andere zuigers, andere drijfstangen, andere lagerschalen. en dan daarvoor ook gelijk maar ARP bouten.
Dus andere zuigers, andere drijfstangen, andere lagerschalen. en dan daarvoor ook gelijk maar ARP bouten.
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Je hebt een punt, maar het kan ook anders denk ik.Ediejo schreefCOLONAls de druk in de motor blijft. dan krijgen de zuigers en drijfstangen plus de lagerschalen en de krukas meer op hun donder. Althans dat denk ik.
Dus andere zuigers, andere drijfstangen, andere lagerschalen. en dan daarvoor ook gelijk maar ARP bouten.
Stel: (getallen zijn als voorbeeld om het makkelijker te begrijpen)
Je spuit een X (100) hoeveelheid brandstof in in een X (50) tijd.
Dit is geprogrammeerd in de ecu en dus een vast gegeven.
Om de temperatuur en dus de werkdruk/piekdruk omlaag te krijgen moet er dezelfde hoeveelheid brandstof in een kortere tijd inspuiten.
Dus je spuit met een 10mm brandstofpomp 100ml in in 50msec.
Resultaat een dikke 200pk (dit is afhankelijk van de verdere setup)
Nu monteren we een brandstofpomp met een 11mm plunjer.
Resultaat 100ml inspuiten in 25msec. (Na software aanpassing, deze is noodzakelijk)
De temperatuur in de motor zal daardoor drastisch dalen zo ook de werkdrukken onder zware belasting.
Ik ben tot de beslissing gekomen nadat ik er door Ed op gewezen werd dat er serieus koelvloeistof onder mijn caddy vandaan kwam tijdens de rit terug vanuit oss naar den bosch.
Ik heb een week lang mijn EGT in de gaten gehouden en met een diesel specialist gesproken.
Ik had een vraag mbt headstuds en na een gesprek van ruim 30min maakte de beste man de opmerking.
Je software is niet goed.
Nu ben ik niet de stomste en vroeg waarom hij dit dacht.
Zijn antwoord en uitleg gaf mij de doorslag om een 11mm pomp te monteren.
Het is niks software matigs maar de brandstofpomp is onderbemeten.
Hierdoor moet deze veel te lang inspuiten om het hoge vermogen te kunnen leveren
Preventief worden de koppakking vervangen door een dikkere en headstuds gemonteerd.
Tevens heb ik een nieuwe turbo besteld, omdat deze gesneuveld is toen er een turboslang klapte.
Zodra alles binnen is en gemonteerd gaat de caddy weer op de bank voor nieuwe software.
- Dennis79
- Caddy-Club Fullmember
- BerichtenCOLON 214
- GeregistreerdCOLON Za Nov 10, 2012 3:32 pm
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Ik ben benieuwd naar de resultaten en of er stiekem ook een vermogens winst in zit.
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Denk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.Dennis79 schreefCOLONIk ben benieuwd naar de resultaten en of er stiekem ook een vermogens winst in zit.
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Hier is het me niet om te doen.Ediejo schreefCOLONDenk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.Dennis79 schreefCOLONIk ben benieuwd naar de resultaten en of er stiekem ook een vermogens winst in zit.
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
ik weet dat er meer vermogen in zit, maar ik wil van een probleem af en niet percee meer vermogen.
Als ie straks klaar is en naar huis ga met 10a15pk meer en 20a30nm meer dan ben er zeker blij mee.
Maar als er tegen mij gezegt wordt dat het er 195pk en 425nm worden die zeer betrouwbaar zijn dan wordt dit toch echt mijn keuze.
uiteraard heb ik wel mijn verwachtingen en denk dat er wel een lichte stijging in vermogen zal zijn.
mijn voorkeur gaat uit naar een betrouwbare 220pk en 460nm.
Dat is een + van 12pk en 29nm
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Is de oorzaak van het breken van de riem achterhaald.Ediejo schreefCOLONDenk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
Niet vervangen?
Spanrol defect?
Lomp geweld?
Ik weet namelijk uit ervaaring dat een riem niet zomaar breekt.
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Ik zal het eens aan Jos vragen.Imac schreefCOLONIs de oorzaak van het breken van de riem achterhaald.Ediejo schreefCOLONDenk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
Niet vervangen?
Spanrol defect?
Lomp geweld?
Ik weet namelijk uit ervaaring dat een riem niet zomaar breekt.
- Dennis79
- Caddy-Club Fullmember
- BerichtenCOLON 214
- GeregistreerdCOLON Za Nov 10, 2012 3:32 pm
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Ik weet wel dat het jou daar niet om te doen is makker. Vandaar mijn toegevoegde 'stiekem'. Ik zou ook voor snel en betrouwbaar gaan. Ipv de snelste en anwb lid.Imac schreefCOLONHier is het me niet om te doen.Ediejo schreefCOLONDenk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.Dennis79 schreefCOLONIk ben benieuwd naar de resultaten en of er stiekem ook een vermogens winst in zit.
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
ik weet dat er meer vermogen in zit, maar ik wil van een probleem af en niet percee meer vermogen.
Als ie straks klaar is en naar huis ga met 10a15pk meer en 20a30nm meer dan ben er zeker blij mee.
Maar als er tegen mij gezegt wordt dat het er 195pk en 425nm worden die zeer betrouwbaar zijn dan wordt dit toch echt mijn keuze.
uiteraard heb ik wel mijn verwachtingen en denk dat er wel een lichte stijging in vermogen zal zijn.
mijn voorkeur gaat uit naar een betrouwbare 220pk en 460nm.
Dat is een + van 12pk en 29nm
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Menselijk fout was de oorzaak.Imac schreefCOLONIs de oorzaak van het breken van de riem achterhaald.Ediejo schreefCOLONDenk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
Niet vervangen?
Spanrol defect?
Lomp geweld?
Ik weet namelijk uit ervaaring dat een riem niet zomaar breekt.
-
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 2
- GeregistreerdCOLON Do Aug 02, 2012 7:01 am
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Bij Stefan hebben we een fout gemaakt met de dikte van de koppakking waardoor de kleppen (60000km lang...) de zuigers hebben geraakt voordat de riem het opgaf. De koppakking bleef braaf zitten, de hele setting bleef verder eigenlijk heel ondanks een behoorlijk bruut gebruik van het vermogen. Nu zit er een 16v kop en heeft twee mogelijkheden nl, 290 of 306pk, bij de laatste setting is zelfs 580nm mogelijk. Ook zit er inmiddels een 6 bak achter.
Jos.
Jos.
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Was dat een bewuste keuze om de betreffende koppakking te monteren.jos_br schreefCOLONBij Stefan hebben we een fout gemaakt met de dikte van de koppakking waardoor de kleppen (60000km lang...) de zuigers hebben geraakt voordat de riem het opgaf. De koppakking bleef braaf zitten, de hele setting bleef verder eigenlijk heel ondanks een behoorlijk bruut gebruik van het vermogen. Nu zit er een 16v kop en heeft twee mogelijkheden nl, 290 of 306pk, bij de laatste setting is zelfs 580nm mogelijk. Ook zit er inmiddels een 6 bak achter.
Jos.
Of simpel weg een menselijke fout.
- Dennis79
- Caddy-Club Fullmember
- BerichtenCOLON 214
- GeregistreerdCOLON Za Nov 10, 2012 3:32 pm
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
ik denk dat je met die gedachte heel goed in de richting zit.Dennis79 schreefCOLONIk begrijp dat de pakking dus te dun was?
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
- Dennis79
- Caddy-Club Fullmember
- BerichtenCOLON 214
- GeregistreerdCOLON Za Nov 10, 2012 3:32 pm
- Vdub
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
jos_br schreefCOLONBij Stefan hebben we een fout gemaakt met de dikte van de koppakking waardoor de kleppen (60000km lang...) de zuigers hebben geraakt Jos.
Als kleppen de zuigers raken is de koppakking meestal niet te dik..Dennis79 schreefCOLONIk begrijp dat de pakking dus te dun was?
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Groeten,
Matthijs
Matthijs
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
toch raar dat ie dat 60Dkm volhoudt.Vdub schreefCOLONjos_br schreefCOLONBij Stefan hebben we een fout gemaakt met de dikte van de koppakking waardoor de kleppen (60000km lang...) de zuigers hebben geraakt Jos.Als kleppen de zuigers raken is de koppakking meestal niet te dik..Dennis79 schreefCOLONIk begrijp dat de pakking dus te dun was?
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
zwevende kleppen? bij extreem hoge toeren?
- Vdub
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
ik denk dat er verschil tussen raken en raken is.. de speling is minimaal, als de pakking nu 0,1mm te dun is raakt voornamelijk de roetafzetting de zuiger.. maar elke keer de klap op de klep zal misschien de steel verzwakken/buigen
Groeten,
Matthijs
Matthijs
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
zou kunnen, maar dan toch 60dkm.
Als er zoiets speelt zoals jij uitlegt zal het na 10Dkm toch wel gedaan zijn?
ik neem aan dat er met 240pk niet alleen rustig gereden wordt.
Als er zoiets speelt zoals jij uitlegt zal het na 10Dkm toch wel gedaan zijn?
ik neem aan dat er met 240pk niet alleen rustig gereden wordt.
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Koelvloeistof verlies bij getunde motor.
Vandaag weer een patiƫnt binnen gekregen voor een head-stud upgrade.
Mijn eigen Caddy is inmiddels klaar en afgeteld.
De eerste 1000km zit erop, waarvan een aantal met hoge snelheid.
Tot nu toe geen centje pijn en alles lijkt onder controle.
Temperaturen zijn behoorlijk lager en blijven constant.
Motor is betrouwbaar en voorspelbaar.(je weet vooraf wat er met de temp gebeurd als je op het gas gaat)
Morgen als alles binnen is dichtbouwen en test rijden.
Mijn eigen Caddy is inmiddels klaar en afgeteld.
De eerste 1000km zit erop, waarvan een aantal met hoge snelheid.
Tot nu toe geen centje pijn en alles lijkt onder controle.
Temperaturen zijn behoorlijk lager en blijven constant.
Motor is betrouwbaar en voorspelbaar.(je weet vooraf wat er met de temp gebeurd als je op het gas gaat)
Morgen als alles binnen is dichtbouwen en test rijden.
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm