Kopbouten.

Informatie over de TDI motor. Bestemd voor de 1e en 2e generatie TDI motoren
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

Kopbouten.

Bericht door Ediejo »

Kopbouten.

Bij getunde diesels boven 200 pk zullen die OEM 10,9 bouten altijd gaan rekken voor mijn gevoel en het is in mijn ogen zinvol deze te upgraden.
Maar jos van jb auto service had ooit van die head stud's in het ondeblok gedraaid.(vervanging van kopbouten waar bij er daadeinden in het onderblok gedraaid worden en dan zet je de kop vast met moeren, deze draadeinden rekken niet)
Maar naar verloop van tijd zag hij dat er op de plekken in het onderblok waar de draadeinden vast zitten dat er allemaal scheurtjes in het blok kwamen en dat kwam omdat de bouten de rek niet konden opvangen.
De kop werd als het ware uit het onderblok getrokken. :?

Imac en Ediejo rijden ook met headstuts. En zei houden het in de gaten.

Mijn oplossing is dat ik 12,9 bouten gebruik met de OEM aanhaal momenten.
Dit houd in dat deze bouten een hogere treksterkte hebben als OEM.(dus minder snel rekken)
Omdat je de kopbouten vast zet door onder anderen 2x 90gr verdraaien zit de kop dus ook vaster op het blok.

Je kunt ook de kopbouten van een ARL PD motor aanpassen/inkorten .
Die zijn 12.9 ipv de originele 10.9 bouten , en dus veel sterker.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Deze info is afkomstig van:
http://tdi-info.jouwweb.nl/
Geplaatst met toestemming van Fastmarc en TDImaniac
BUTTON_POST_REPLY