Nokkenassen

Informatie over de TDI motor. Bestemd voor de 1e en 2e generatie TDI motoren
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

Nokkenassen

Bericht door Ediejo »

nokkenassen .

wil je een sportievere nokkenas .
heb je verschillende mogelijkheden .

onderstaande zelf getest , en gemeten timing en overlap , en op testbank

SDI ( AEY) = geeft beetje meer trekkracht doorzettingsvermogen bovenin
Golf 4 TDI (AGR AHF) = geeft iets meer koppel en mooiere rustigere motorloop

Kerma TDI - amerikaanse tuner die een eigen ontwerp heeft laten slijpen ( zelf geen ervaring mee)
volgens US vw forum goed , en vergelijkbaar met Dbilas

Dbilas vrij duur (+/- € 325) geeft 5 a' 6% meer topvermogen en koppel , onderin toeren iets verlies

1.9 TD AAZ of 1.9D 1Y meer topvermogen , beetje meer koppel , langere adem hoog in de toeren
deze nokkenas blijkt na controle / meten bijna dezelfde timing als een Dbilas sport nokkenas
alleen heeft de Dbilas nokkenas iets meer lift
deze nokkenas is makkelijk aan te komen :D en veel goedkoper dan een Dbilas

er gaat een verhaal over VW benzine motor nokkenassen in een TDI
vergeet het gewoon , deze nokkenassen hebben veel klepoverlap .
en daardoor veel vullingsgraad verlies bij een TDI motor

nokkenassen alleen zinvol als je cht veel vermogen wil gaan halen .
dan hebben we het zeg maar over 180pk en 400nm en hoger

Kleptiming is een complex onderwerp. Onderstaande ervaringen kunnen allemaal kloppen. Echter zonder concrete specificaties kan je er eigenlijk niets over zeggen.

Wat is kleplift? Dit is de maximale afstand die de klep maximaal opent. Gangbare maten varieren tussen de 6 en 10 mm.

Wat is duratie? Dit is de tijd van begin tot eind dat de klep open staat, opgegeven in graden. Dit wordt opgegeven vanaf een bepaalde referentieafstand, bijvoorbeeld 1 mm. Je begint dan met tellen vanaf dat de klep 1 mm geopend is. Dat varieert per fabrikant, en daar moet je dus goed op letten. Gangbare maten zijn tussen de 230 en 280 graden mm (niet specifiek voor een TDI)

Nokkenassen zorgen voor een optimale aansturing van de kleppen. Die Juiste duratie en lift zorgt voor een goede vulling van de motor. Echter zijn er een aantal thermodynamische regels.

Bij lage toerentallen is sprake van een lagere luchtsnelheid. Om een betere vulling te krijgen wil je de lucht versnellen. Dat lukt door een relatief kleine kleplift te gebruiken. Door de kleinere opening versnelt de lucht, en verbeterd de vulling. Dat levert dus extra koppel op. Nadeel is dat je dan op hogere toerentallen krijgt dat de klep niet ver genoeg open gaat omdat je daar veel meer lucht verpompt. Daar wil je dus meer duratie en vooral kleplift. Dit is de reden dat de meeste benzinemotoren tegenwoordig een variabele inlaatnokkenas hebben.

Af fabriek is de nokkenas altijd een compromis tussen koppel op lage toeren, en vermogen bovenin. Dat betekent dat je de vulling van de motor kan verbeteren door een andere nokkenas te monteren. In de praktijk betekent dat altijd een nokkenas met meer duratie en lift. Dat levert meer topvermogen op, maar vanwege eerder genoemde reden dus minder koppel op lagere toeren.

Bij turbomotoren is dit effect kleiner, omdat de lucht er onder druk in wordt geperst. Dat betekent dat je op lagere toeren met meer kleplift/duratie toch nog een relatief goede vulling kan behalen. Wanneer de auto getuned is, is het zelfs logisch dat meer duratie een beter aanspreekgedrag op kan leveren. Echter wanneer veel extra lift aanwezig is, kan dit de vulling nadelig beinvloeden.

1 motor loopt stiller - geen idee of dat door de nokkenas komt.
2 turbo spoelt sneller op. - Dat kan, voor uitleg zie hierboven.
3 meer pk's - Logisch. Meer vulling op hogere toeren = vermogen
4 eficent draaien op hoger toerental - Klopt, want de volumetrische efficientie neemt toe.
5 lagere egt - Kan kloppen. Een betere vulling betekent een volledigere verbranding, en dus een lagere EGT (mits goed afgsteld)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

brandstof temperatuur , een ideale temperatuur is er niet echt .
wel is het praktisch handig om die laag te hebben
hoge brandstoftemp. is slecht voor de smering/koeling van de dieselpomp , met name de plunjer !
lage temp geeft meer dichtheid aan de brandstof , dus meer energie per ingespoten hoeveelheid
en TDI compenseert binnen bepaalde grenzen de brandstoftemp door meer of minder in te spuiten
zodat het vermogen (PK/nm) niet te veel afhankelijk is van de brandstoftemp.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
BUTTON_POST_REPLY