TDI VP Tuning voor de 1e en 2e generatie TDI motoren.

Informatie over de TDI motor. Bestemd voor de 1e en 2e generatie TDI motoren
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

TDI VP Tuning voor de 1e en 2e generatie TDI motoren.

Bericht door Ediejo »

Info Upgrades voor de 1e en 2e generatie TDI motoren de VP (verdelerpomp)

Om op de juiste manier , meer vermogen uit je TDI te halen , en redelijk "betaalbaar" .

De eerste 40 pk is redelijk eenvoudig
40 -80 pk extra gaat al een Turbo en koppeling extra kosten
meer dan 80 pk ,moet je diep in de buidel tasten .

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

stap 1 voor je TDI is "gratis"vermogen

check de volgende dingen , het levert meer op dan je denkt
hoe nauwkeuriger , hoe meer efect

A distriebutie op tijd .= nokkenas , pomp , vliegwiel merktekens afstelling
B pomptiming , controle met VAGcom/VCDS
C roetkat is die niet verstopt /dichtgeslibt , opties leegkloppen , vervangen voor rechte pijp
D EGR - uitlaatgas reciculatie afdichten /verwijderen
E schone filters en goede olie - brandstof , lucht , en oliefilter

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

grotere Nozzle's , en pompplunjer .

even een kennis update .
voor de naar diesel ruikende type die vermogenswinst willen (hierna ga ik douchen )

een VP TDI heeft type KBEL 2 traps verstuiverhouders met 2 veren
voor openingsdrukken standaard 190 en 300 of 220 en 300 bar . 1e en 2e trap
(bij grotere nozzles pas je dit naar behoefte aan )

Nozzles zijn type DSLA 150 P .....
DSLA is het type Nozzle
150 is de hoek tussen de gaatjes
aantal gaatjes 5 , 6 , of 7
.... is grote van de gaatjes in een cijfercode 520 , 764 , 357 , 442 873 etc etc
aanduidingen voor gaatjes grote is per fabrikant verschillend Bosch , DSS , Firad , Fratelli Bosio , etc
vw gebruikt af fabriek Bosch , denso , siemens , Firad
standaard maat nozzle's aantal gaatjes
1Z DSLA150P 357 (Bosch) 0.186 5
AFN DSLA150P 520 (Bosch) 0.203 5
AGR DSLA150P 442 0.184 5
AHF DSLA150P ? 0.205 5
ASZ DSLA150P 873 0.176 5
AHH is altijd met automaatbak DSLA150P ? 0.170 maar wel standaar 11mm pomp !

welke maten nozzles er zijn . dit zijn GEEN milimeter maten .
maar een aanduiding voor de flow per tijdseenheid door de nozzle
0.170 , 0.176 , 0.180 , 0.184 , 0.186 , 0.191 , 0.196 , 0.203 , 0.205 , 0.210 , 0.220 , 0.225 , 0.230
0.232 , 0.240 , 0.250 , zijn allemaal 5 gaats

specials : geschikt voor 1.9 VP tdi's
FB P520 0.205
FB PP520 0.216
FB PP764 0.232 5 gaats
FB R520 stage 1 0.260 5 gaats de overbekende Race520
FB R520 stage 2 0.260 6 gaats of 7 gaats ( 7 gaats nooit nemen in een 1.9 vp tdi !! )

Firad geeft altijd + ...% flow op .

DSS heeft ongeveer dezelfde aanduiding als FB
alle gangbare maten die er standaard ook zijn
DSS 0.225 , 0.232 , 0.240
DSS ultimate 2 0.260 5 gaats
DSS ultimate 2 limited edition 0.275 5 gaats
DSS levert ook plunjers 11 , 12 , 13 , 14 mm die op TDI's passen


HFLOX 0.240 , 0.260 , 0.275 , 0.341 allemaal 5 gaat

de ervaringen met alle merken en nozzle's is gewoon goed
ze moeten gewoon goed gemonteerd en goed op de juiste drukken afgesteld worden !

er is 1 afrader !
FB R520 Stage 2 7 gaats te snel drukverlies , daardoor niet goed nevelen

dan heb je nog verschillende Camplates ( "nokkenas" het is een schijf voor de brandstofpomp)
die heb je met allerlei profielen tammer /agressiever , en nokhoogtes
door combinatie van , nozzle's , plunjer 11 , 12 mm en een bijpassende Camplate
kun je dus ook een beetje het karakter van een TDI motor bepalen de rest met de chiptuning

na veel zoeken ,
en vragen aan een tech.ing van Bosch van de pompenafdeling.
veel camplates zijn te stijl oplopend , te grote lift , etc wat onze pomp niet lang overleefd
op zijn advies ( tech.ing)nadat hij een tijdje achter de computer gezeten had .
kwam hij met de DE143 , deze was ook in de Race TDI gebruikt na veel testen in de jaren 90


hij heeft mij een en ander over camplates uitgelegd
de camplats geschikt voor TDI zijn :
DE 015 standaard 1Z 2,9 mm lift
DE 110 standaard AFN 3,2 mm iets meer lift als DE 015
DE 125 Renault 1.9 DTi (11mm pomp) , iets agressiever , zelfde lift als DE 110

als je de lift verder vergroot kun je minder toeren draaien als gevolg
deze camplates zijn geschikt tot max 5500-5600 toeren

ze zijn nogal prijzig om te kopen :? dus wij hebben er niet mee geƫxperimenteerd
en ben op het advies van de ingenieur van bosch afgegaan , die leek wel kennis ervan te hebben

11 mm plunjer kan er gewoon op , 12mm is een brandstofkoeler een must !
brandstof en pompplunjer wordt te heet , smeert niet goed , en je pomp loopt vast
13mm vergt redelijk wat aanpassingen aan de pomp , en een hele goede brandstofkoeler .
( TDImaniac heeft een 13 mm plunjer en een 11 rijen motoroliekoeler als brandstofkoeler ! )
( ikzelf een 12mm plunjer , met een 6 rijen motoroliekoeler )
bij alle plunjers geld , K en KF waardes goed afstellen , anders kan de pomp kapot lopen
en bij een grotere plunjer moet je ook andere/sterkere veren voor de plunjer monteren .
14 mm past wel maar dan kun je max nog +/- 3800 toeren draaien .
een Chiptuner kan ik de software je brandstofpomp meer open zetten door
de kenfelden van de max pompspanning aan te passen vb. 100% is 4,81 volt
maar dan roet ie ook wel stevig , en is de belasting op de pomp erg hoog
en deze afsteling is ook weer afhankelijk van verstuivers , plunjer , camplate etc .

ter info
kunnen kleine foutjes in zitten

toevoeging op verstuivers

de verstuivershouder is altijd hetzelfde . alleen de ingeslagen opdruk is anders , maakt niks uit .
het is de afstelling van het binnenwerk -shims , pennen , veren , wat de openingsdruk maakt
elke nozzlegrote kan erin en afgesteld worden .

voorzover ons bekend , en onze eigen ervaring .
Bosch/VW - elke 100.000 km de verstuivers controleren op druk en spuitbeeld .
wij merken dat verstuivers rond de 180.000 -200.000 km de druk al te laag is ,
en een slecht spuitbeeld door uitslijten van de nozzle gaatjes .
waardoor vermogensverlies en hogerverbruik , slechter starten, roken en roeten etc.

wij kunnen ze testen reinigen en weer juist afstellen .
en kan ook nieuwe originele maat of groter leveren .
voor info evt. MSWperformance@gmail.com

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
BUTTON_POST_REPLY