De EGR-klep

BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

De EGR-klep

Bericht door Imac »

Op de moderne diesel en benzine motoren zit tegenwoordig een EGR-klep.

Hier een beschijving van hoe en wat deze doet met de voor en nadelen.
Helaas zijn er meer na dan voordelen.

De EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation (uitlaatgas recirculatie)
Deze klep zorgt ervoor dat er bij deellast van de motor uitlaatgassen terug gevoerd worden in de motor.
Dit heeft als doel de het NoX gehalte in de uitlaatgassen te reduceren.
Tot zo ver het voordeel.

De nadelen zijn groter.
Doordat de EGR-klep uitlaatgassen terug voert zit er minder zuurstof in de motor tijdens de verbranding.
Hierdoor is de verbranding minder volledig en kan de motor meer gaan roeten.

Ook verhoogd het de inlaatlucht temperatuur waardoor er theoretisch minder vermogen is.
Door het toevoegen van uitlaatgassen aan de aangezogen lucht krijg je aanslag in je inlaat traject.
Dit veroorzaakt een hoger brandstof verbruik, extreem roeten bij optrekken en vermogen verlies.

Bij een TDI hebben ze bij VW extra moeite gedaan om meer vermogen uit een 1.9 te halen door een turbo en intercooler te monteren.
Waarna ze een EGR-klep op het inlaat spruitstuk zetten welke warme, vette en zuurstofarme gassen eraan toevoegd.
In een woord: Waardeloos.

Wat nu?
Bij de oudere TDI/SDI motoren is een EGR-klep zonder problemen uit te schakelen.
Dit kan op meerdere manieren.
Het meest gedane is een plaatje tussen de EGR zodat deze volledig afgesloten is.

Bij de nieuwere TDI/SDI motoren (pd,cr) is het niet mogelijk om de EGR met een plaatje af te sluiten zonder dat er een
Storingslampje gaat branden.
Neem hiervoor contact op met BV, VVT of JD

Als je je EGR afgesloten heb verwacht geen wonderen.
Waarschijnlijk heeft de motor 100Dkm of meer gedraait en de kans is dus erg groot dat het inlaatspruitstuk erg vervuild is.
Het beste is om deze te demonteren en goed schoon te maken.
Ook hier zijn diverse mogelijkheden voor.

Als je de EGR buitenspel gezet hebt dan zul je waarschijnlijk een aantal dingen merken.
De motor komt bij lagere temperatern minder op temperatuur.
Dit is normaal omdat, er geen hete uitlaatgassen meer in de motor komen komt deze wat langzamer op temperatuur.
In de meeste gevallen wordt de auto zuiniger, verwacht geen grote verschillen maar het is wel merkbaar.
De auto gaat ook wat beter op het gas reageren dit heeft te maken met dat er nu meer zuuurstof in de motor komt waardoor deze een betere gasrespons heeft.

Als de EGR niet meer mee doet heb je je inlaattraject voor 99% in topstaat.
Die laatste 1% zit op de inlaatkleppen.
Deze zijn ook vervuild en moeten eigen ook gereinigd worden.
Dit kan op 2 manieren.
Cilinderkop demonteren en de kleppen eruit en dan reinigen.
Of een speciale procedure met speciale Diesel intake cleaner.
Hiervoor kun je contact met me opnemen via PM

Als puntje op de i van deze topic wat foto's om het een en ander in beeld te verduidelijken.
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
BUTTON_TOPIC_LOCKED