UITLAAT HOE EN WAT

BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

UITLAAT HOE EN WAT

Bericht door Imac »

Waarom een sportuitlaat?
De standaard uitlaten onder auto is stil en saai.
Een auto uitlaat is tegenwoordig zo ontworpen dat het geluid zoveel mogelijk wordt beperkt.
Vaak heeft zo'n originele uitlaat als nadeel dat het vermogen van de motor wordt afgeknepen.
We willen allemaal graag zoveel mogelijk PK's en een zo hoog mogelijk koppel.
De oplossing hiervoor is het monteren van een sportuitlaat op maat.
Hiermee krijgt je auto meer vermogen en ook die sportieve sound/look die je wil.

De motor van je auto presteert het beste als de hete uitlaat gassen die de cilinders moeten verlaten zo snel mogelijk worden afgevoerd.
Bij een uitlaatsysteem op maat kan dit beter dan bij een standaard uitlaat systeem.
De buizen van een uitlaat op maat zijn vaak breder en de dempers zijn speciaal geoptimaliseerd zodat de uitlaatgassen minder weerstand ondervinden.
Tevens worden deze systemen vaak voorzien van een design eindstuk, maar dat is wat je zelf

Ga je zelf een uitlaat bouwen?

Voor degene die zelf kunnen lassen en beschikken over het juiste gereedschap is het bouwen van een uitlaat op maat een leuk project.
Je kunt de uitlaat precies maken zoals je dat zelf wil.
Uiteraard met een goede flow zodat de motor van je auto maximaal kan presteren.
Er zijn verschillende uitlaat onderdelen op de markt waarmee je zelf een uitlaat kan bouwen.

Ook wel eens gebruikt voor zelfbouw van uitlaten zijn de RVS lasbochten. Omdat ze geen getrompt deel hebben zijn ze niet te klemmen. Je kunt ze alleen lassen.

Heb je een katalysator onder je auto?
Deze kun je het beste verwijderen, mits deze niet op kenteken staat.
Ander kun je daar last mee krijgen met de APK.

Staal of RVS

De meeste auto's die uit de fabriek rollen zijn voorzien van een stalen uitlaatsysteem.
Dit komt omdat de kosten van staal lager liggen dan die van RVS.
Op den duur zullen die stalen systemen gaan roesten en uiteindelijk gaan lekken.
Je kunt dan de boel vervangen of repareren met stalen delen.

Maar ben je van plan om je auto te tunen of is deze al getuned.
Dan kun je overwegen het uitlaatsystemen te vervangen voor een RVS uitlaatsysteem op maat.

RVS is zeer duurzaam, roest vrijwel niet en kan levenslang meegaan (dit hangt erg af van het soort RVS dat er gebruikt wordt).
Het meest gebruikte is RVS 304

Verder is het belangrijk dat je zeker weet dat bij RVS dempers binnenin ook alles van RVS is.
Goedkope dempers worden nog wel eens gevuld met fiberglas als absorptiemateriaal of voorzien van een stalen binnenwerk.
Vroeg of laat is de demper dan van binnen versleten, deze wordt letterlijk "leeggeblazen" (zeg maar de €30,- demper) Fabrikanten die wel goede dempers leveren die compleet uit 304 RVS zijn vervaardigt zijn bijvoorbeeld Simons.
Ze staan bekend om hun duurzame (sport)uitlaten en onderdelen.

Geluid van een sportuitlaat

De hoeveelheid geluid die uit een sportuitlaat komt kan per uitlaatsysteem behoorlijk verschillen.
Het aantal decibels dat de uitlaat verlaat wordt met name bepaald door het aantal dempers en de grootte ervan. Belangrijk is ook het type demper dat gebruikt wordt.
Er zijn grofweg 2 type dempers de reflectiedemper en de absorptiedemper.

Reflectiedempers filteren meer de lage frequentie tonen en geven vaak een blikkerig geluid.
De dempers dempen goed maar hebben als nadeel dat ze het vermogen van de auto belemmeren omdat ze voor veel luchtweerstand zorgen.

Absorptiedempers filteren daarentegen meer de hoge frequentie tonen en zorgen voor een dieper geluid.
Deze dempers zijn ideaal voor uitlaten op maat, maar kunnen ook zeer goed gebruikt worden voor het vervangen van een rotte originele uitlaatdemper.

Het is overigens niet waar dat absorptiedempers altijd veel herrie maken.
Als je zorgt voor de juiste maat demper(s) kun je het uitlaatsysteem zo stil krijgen als je zelf wilt.
Verder speelt de diameter van de uitlaatpijp ook een rol bij de hoeveelheid geluid.
Hoe groter de diameter, hoe meer herrie laten we maar zeggen.

Wil je zo min mogelijk geluid?
Her nog een aantal tips voor je op een rijtje.

Zorg dat er zo min mogelijk uitlaatpijp na je laatste demper komt.
Plaats de laatste demper dus zo ver mogelijk naar achter.
Gebruik als uitlaatsierstuk een uitlaatbocht van 60 a 90 graden omlaag.
Gebruik liever een absorptiedemper met een grotere

Groter is niet altijd beter.
Veel mensen denken dat het hebben van de grootste diameter pijp de beste manier is om veel vermogen te krijgen.
Dit is niet altijd waar.
Het meeste vermogen krijg je door een uitlaat bij een auto te kiezen die de tegendruk verminderd terwijl je een goede uitlaatgassen doorstroming behoudt.

Een sportuitlaat moet optimaal gebalanceerd zijn voor een maximale vermogenswinst, uitlaatgassen snelheid en een mooi geluid.
Als voorbeeld, stel je eens voor dat je lucht door een rietje blaast.
Dit zou relatief lang duren voordat de lucht uit je mond is, en je zou tegendruk voelen in je mond terwijl je dit doet. Stel je nu eens voor dat je lucht blaast door een 15 rietjes.
Je zult de lucht in je mond veel sneller kunnen uitblazen met weinig of geen tegendruk.

Als laatste kun je je downpipe inpakken.
Dit zorgt voor een betere afvoer van hete uitlaat gassen en brengt de temperatuur onder de motorkap omlaag.
Een lagere temperatuur omder de motorkap in ook een lagere inlaatlucht temperatuur.
Dit draagt bij aan het vermogen winst.
BUTTON_TOPIC_LOCKED