Brandstofpomp timing.

BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

Brandstofpomp timing.

Bericht door Imac »

Vaak hoor je de term brandstofpomp timing langs komen.

Regelmatig krijg ik de vraag?
Waarom en wanneer.

Waarom.
Om er voor te zorgen dat de brandstofpomp op het juiste tijdstip inspuit moet deze op tijd gezet worden.
Dit gebeurd op 2 manieren.
1: statisch. Dit betekend simpel op de door de fabrikant aangevenen punten (gebruik hiervoor special gereedschap)
2: dynamisch. Nadat de distributie en dus ook de brandstofpomp op tijd staan moet deze bij een warme motor en bij
Een stationair toerental gecontroleerd worden.
En indien nodig nastellen.
Het inspuittijdstip kan aangepast worden dmv een test kast.(vcds of vag-com)

Wanneer.
Als er werkzaamheden zijn uitgevoerd aan.
Distributie
Cilinderkop
Waterpomp (niet alle motoren)
Of ter controle na een bepaald aantal km's

Als er gesteld moet worden dan wordt in de meeste gevallen de pomp verdraaid ten opzichte van de aangedreven as.
Dit zijn aanpassingen van soms 1 of 2mm.
Aanpassingen worden gedaan aan de hand van een grafiek en de brandstof en koelvloeistof temeratuur.
Te vroeg staat ie onder de onderste lijn te laat dan boven de bovenste.
De beste afstelling is tussen de bovenste 2 lijnen.

Een verkeerd afgestelde pomp kan leiden tot.
Extra brandstof verbruik
Slecht starten
Veel rook (roet door slechte verbranding)
Vermogen verlies

Langdurig rijden met een slecht afgestelde brandstofpomp kan schadelijk zijn.
Als een brandstofpomp veel te laat staat of veel te vroeg spuit deze verkeerd in.
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
BUTTON_TOPIC_LOCKED