Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Ombouw achteras van een caddy type 2 na schijfremmen tevens steek 5x100 ipv 4x100
Het benodigde gereedschap.[/b]
Wat ring- steeksleutels.
Kolomboor met een 8,2 mm boortje.
Inbussleutel.
Poelietrekker.
Slijptol met doorslijp- afbraamschijven en een lamellenschijf.
WD 40
Gebruikte onderdelen.
Achteras vw bora of van een golf 4.
De aanpak.
Ik ben begonnen met het demonteren van de remklauwen en remschijven van de bora achteras.
Vanaf hier heb je een poelietrekker nodig. Zonder Poelietrekker krijg je de naaf echt niet van de as af.
Met een sleutel 16 draai je de 4 bouten los en je hebt het laatste stukje rem gedemonteerd.
Nu is het een kwestie van de ijzeren montage plaat los slijpen van de as.
Na het los slijpen wel de oude lasnaad weg slijpen. Ik heb dat gedaan met een afbraamschijf en een lamellenschijf.
Nu is de achteras van de caddy aan de beurt. Soms zitten dingen goed vast. Dan is kracht maal arm de oplossing. Vandaar dat ik me dopsleutel verlengd heb met een ijzeren buis.
Ook hier heb je weer de Poelietrekker nodig om de naaf los te halen van de as.
Dan draai je wederom 4 bouten los en het remgedeelte is met as en al is los.
Dan is het een kwestie van de bora remplaat monteren met rem en al. Alleen dan ben je er nog niet.
Als je goed kijkt op de foto dan zie je dat het onderste boutgaatje precies voor de ouwe flens zit.
Dat is op te lossen met een slijptol. Zo nu past de onderste bout ook. Dit moet je dus *ook aan de andere kant doen.
En het hele spulletje gemonteerd.
Wat ik nog moet doen is de 4 gaten van de flens van de bora achteras opboren naar 8,2 mm. Nu krijg je de flens niet goed vast omdat er in beide flensen schroefdraad getapt zit.
Zodra ik dat gedaan heb plaats ik het erbij.
Er wordt ook gesproken dat de astapsteunen los te verkrijgen zijn onder het volgende nummer.
6E0501465A Links
6E0501466A Rechts
Deze zijn totaal anders dan van de achteras die ik gebruik. Dus niet kopen!
De achteras is inmiddels op een paar kleine puntjes na gereed voor montage onder de caddy.
Ook dit is niet geheel zonder slag of stoot gegaan. Met het vlakken van de astapsteunen ben je er nog niet helemaal. Ook van de as heb ik nog wat weg moeten slijpen zodat de platen vlak op de as komen te
zitten. Nog even aantippen met zwarte verf en je ziet er niks meer van.
Zoals je kunt zien komt er geen licht tussen de platen door. Missie tot zover geslaagd.
Er was een stukje mee gecoat wat niet gecoat had moeten worden. Zo is het opgelost.
De handremkabels moeten er ook nog op.
De nieuwe leidingen eronder.
Voor het wiel er weer op.
Achter het wiel er weer op.
En alles eronder.
.Vragen? Vraag maar.
Het benodigde gereedschap.[/b]
Wat ring- steeksleutels.
Kolomboor met een 8,2 mm boortje.
Inbussleutel.
Poelietrekker.
Slijptol met doorslijp- afbraamschijven en een lamellenschijf.
WD 40
Gebruikte onderdelen.
Achteras vw bora of van een golf 4.
De aanpak.
Ik ben begonnen met het demonteren van de remklauwen en remschijven van de bora achteras.
Vanaf hier heb je een poelietrekker nodig. Zonder Poelietrekker krijg je de naaf echt niet van de as af.
Met een sleutel 16 draai je de 4 bouten los en je hebt het laatste stukje rem gedemonteerd.
Nu is het een kwestie van de ijzeren montage plaat los slijpen van de as.
Na het los slijpen wel de oude lasnaad weg slijpen. Ik heb dat gedaan met een afbraamschijf en een lamellenschijf.
Nu is de achteras van de caddy aan de beurt. Soms zitten dingen goed vast. Dan is kracht maal arm de oplossing. Vandaar dat ik me dopsleutel verlengd heb met een ijzeren buis.
Ook hier heb je weer de Poelietrekker nodig om de naaf los te halen van de as.
Dan draai je wederom 4 bouten los en het remgedeelte is met as en al is los.
Dan is het een kwestie van de bora remplaat monteren met rem en al. Alleen dan ben je er nog niet.
Als je goed kijkt op de foto dan zie je dat het onderste boutgaatje precies voor de ouwe flens zit.
Dat is op te lossen met een slijptol. Zo nu past de onderste bout ook. Dit moet je dus *ook aan de andere kant doen.
En het hele spulletje gemonteerd.
Wat ik nog moet doen is de 4 gaten van de flens van de bora achteras opboren naar 8,2 mm. Nu krijg je de flens niet goed vast omdat er in beide flensen schroefdraad getapt zit.
Zodra ik dat gedaan heb plaats ik het erbij.
Er wordt ook gesproken dat de astapsteunen los te verkrijgen zijn onder het volgende nummer.
6E0501465A Links
6E0501466A Rechts
Deze zijn totaal anders dan van de achteras die ik gebruik. Dus niet kopen!
De achteras is inmiddels op een paar kleine puntjes na gereed voor montage onder de caddy.
Ook dit is niet geheel zonder slag of stoot gegaan. Met het vlakken van de astapsteunen ben je er nog niet helemaal. Ook van de as heb ik nog wat weg moeten slijpen zodat de platen vlak op de as komen te
zitten. Nog even aantippen met zwarte verf en je ziet er niks meer van.
Zoals je kunt zien komt er geen licht tussen de platen door. Missie tot zover geslaagd.
Er was een stukje mee gecoat wat niet gecoat had moeten worden. Zo is het opgelost.
De handremkabels moeten er ook nog op.
De nieuwe leidingen eronder.
Voor het wiel er weer op.
Achter het wiel er weer op.
En alles eronder.
.Vragen? Vraag maar.
- Snakez
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 853
- GeregistreerdCOLON Ma Mei 14, 2012 9:24 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Mooie tutorial, ken die ook bij mijn Ibizatje??
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Tuurlijk achteras van een cupra eronder en klaar.
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Hoi Ed
Hoe heb je het opgelost met de handremkabels ?
Bij mijn weten zijn die van een golf of bora te kort.
Heb je hier toevallig ook foto's van
Hoe heb je het opgelost met de handremkabels ?
Bij mijn weten zijn die van een golf of bora te kort.
Heb je hier toevallig ook foto's van
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Ik heb handremkabels die te lang zijn. Volgens mij van een golf 3 en bij de handrem heb ik dat opgelost met busjes. Zal er van de week foto's van maken.
Er zitten nu handremkabels onder van een Scirocco gti '85-'91
Deze hebben een buitenkabel die precies past.
Origineel nummer 533 609 721 het ABS bestel nummer is K12926
De binnen kabel is ruim 10cm te lang dit is op te lossen door een busje over de kabel heen te zetten. (zoals jij al zij ed)
Alvorens je de kabels kan afstellen.
De kabel loopt nu van de remklauw onder de as door en onder de steun waar die originele kabel doorheen loopt.
Ik heb ze vast gezet met een kabeloog en de originele haak. (deze is licht gemodificeerd)
Ik heb ze zo afgesteld dat ze bij 5 klikken blokkeren bij 20km/h.
vandeweek nog even op een remmen (rollenbank) controleren en na stellen en meteen de remkrachtverdelen opnieuw afstellen.
De caddy mag achter wel wat meer mee remmen.
Dit gaan we echter pas doen als er achter de goede remblokken in zitten.
Er zitten nu handremkabels onder van een Scirocco gti '85-'91
Deze hebben een buitenkabel die precies past.
Origineel nummer 533 609 721 het ABS bestel nummer is K12926
De binnen kabel is ruim 10cm te lang dit is op te lossen door een busje over de kabel heen te zetten. (zoals jij al zij ed)
Alvorens je de kabels kan afstellen.
De kabel loopt nu van de remklauw onder de as door en onder de steun waar die originele kabel doorheen loopt.
Ik heb ze vast gezet met een kabeloog en de originele haak. (deze is licht gemodificeerd)
Ik heb ze zo afgesteld dat ze bij 5 klikken blokkeren bij 20km/h.
vandeweek nog even op een remmen (rollenbank) controleren en na stellen en meteen de remkrachtverdelen opnieuw afstellen.
De caddy mag achter wel wat meer mee remmen.
Dit gaan we echter pas doen als er achter de goede remblokken in zitten.
- Vdub
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Vandaag dapper begonnen... helaas is de achteras van een >2001 anders dan een 2001> en past er dus niks... de boel maar weer ff teruggebouwd.
Groeten,
Matthijs
Matthijs
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Wat is er anders dan anders dan.
- Vdub
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
de 'plaat' waar de naaf van de trommel op zit, bij jou heeft deze 4 gaten(m10), bij mij 6(m8)
Groeten,
Matthijs
Matthijs
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Voor 2001 gebruiken ze astappen na 2001 fuseelagers.
@Vdub.
Waarom past het niet?
Verkeerde lagers?, wat wil je bouwen.
Ik heb eventueel nog 2 lagers liggen van een 2002 bora 5x100 (gebruikt)
@Vdub.
Waarom past het niet?
Verkeerde lagers?, wat wil je bouwen.
Ik heb eventueel nog 2 lagers liggen van een 2002 bora 5x100 (gebruikt)
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Ik zal morgen eens kijken maar volgens mij heb ik 2 van die astapplaten liggen die jij nodig hebt.Vdub schreefCOLONde 'plaat' waar de naaf van de trommel op zit, bij jou heeft deze 4 gaten(m10), bij mij 6(m8)
Er zijn 2 soorten achterassen dus 2 mogelijk heden. Ik had de verkeerde astapplaten en jij de verkeerde as.
Deze heb ik liggen
6E0501465A Links
6E0501466A Rechts
Dan heb je deze as volgens mij.
- Vdub
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Dat zijn Lupo adapterplaten, ook die gaan denk ik niet passen, zo ziet mijn as eruit als de naaf eraf is:
Schijven en blokken en lagers heb ik nieuw gekocht.
Astap ziet er zo uit:
Ik heb een achteras van een VR6 gesloopt, daar de astappen van bewaard en de klauwen+houders.Schijven en blokken en lagers heb ik nieuw gekocht.
Astap ziet er zo uit:
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Groeten,
Matthijs
Matthijs
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Volgens mij moet jij een afstap hebben van een golf2/corrado tot '92.
Die heb ik ook gebruikt bij mijn vorige Caddy.
Golf3 astappen pasten toen ook niet.
Kun je geen as aankomen van een Caddy met fusee lagers.
Dan is het allemaal een stuk makkelijker.
Die heb ik ook gebruikt bij mijn vorige Caddy.
Golf3 astappen pasten toen ook niet.
Kun je geen as aankomen van een Caddy met fusee lagers.
Dan is het allemaal een stuk makkelijker.
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Ik heb nog wel een achteras liggen van een caddy als ik het goed heb. Volgens mij is het ook opgelost.
- Vdub
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Golf 2 en 3 zijn gelijk, heb nu een berichtje gestuurd naar een bedrijf die voor de Caddy 1 een setje gemaakt heeft.
Ik heb uiteraard al een adapterplaat gemaakt vanmiddag naar eigen inzicht, vanavond vond ik op Ebay een set, zoals ik die ff zelf gebasteld had van een stuk plaatstaal.
Deze wordt compleet geleverd en geeft ook nog eens 25mm verlaging.(volgens mij net wat ik nog moet zakken achter... )
Ik heb uiteraard al een adapterplaat gemaakt vanmiddag naar eigen inzicht, vanavond vond ik op Ebay een set, zoals ik die ff zelf gebasteld had van een stuk plaatstaal.
Deze wordt compleet geleverd en geeft ook nog eens 25mm verlaging.(volgens mij net wat ik nog moet zakken achter... )
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Groeten,
Matthijs
Matthijs
- Ediejo
- Caddy-Club Owner
- BerichtenCOLON 3101
- GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Mooi probleem opgelost.
- Vdub
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
het vreemde is dat als ik de astap van een Caddy 1 in mn onderdelenprogramma van de groothandel intik kom ik ook Audi's tegen waar die onder zit. Ook een Caddy 1 en de Inca.. alleen niet de Caddy 2
Het kan dus zijn dat mijn Caddy ooit eens een andere achteras gekregen heeft?
Het kan dus zijn dat mijn Caddy ooit eens een andere achteras gekregen heeft?
Groeten,
Matthijs
Matthijs
- Vdub
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Mailtje gestuurd met mijn verhaal.. om te kijken of de maten kloppen.. enige antwoord wat ik terugkrijg is
Dieser Artikel passt leider nicht.
Vielen Dank für Ihre Anfrage.
Dan maak ik ze zelf wel, tekening is al klaar en naar de lasersnijder toe..
Dieser Artikel passt leider nicht.
Vielen Dank für Ihre Anfrage.
Dan maak ik ze zelf wel, tekening is al klaar en naar de lasersnijder toe..
Groeten,
Matthijs
Matthijs
- Imac
- Caddy-Club Techneut
- BerichtenCOLON 1071
- GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
Das kort maar krachtig, daar kun je teminste iets mee.
De knuppels
De knuppels
- Vdub
- Caddy-Club Admin
- BerichtenCOLON 494
- GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm
Re: Ombouw achteras caddy van trommel naar schijfremmen.
tja.. als ze me de maten hadden gegeven dan hadden ze nog een doelgroep meer gehad.
Ik heb overigens de tekening voor de snijder iets aangepast en geen 2,55 maar 2cm verlaging toegepast op de adapters, volgens mij staat dat net iets beter.
Voor eventuele handel bied ik ze wel aan in 3 vormen, 1,5-2-2,5cm verlaging indien gewenst, pas ik de tekening gewoon aan.
Nu ligt de bladveer nog op de as en heb je niet van die lelijke beugels die onder de auto uit steken.
Ik heb overigens de tekening voor de snijder iets aangepast en geen 2,55 maar 2cm verlaging toegepast op de adapters, volgens mij staat dat net iets beter.
Voor eventuele handel bied ik ze wel aan in 3 vormen, 1,5-2-2,5cm verlaging indien gewenst, pas ik de tekening gewoon aan.
Nu ligt de bladveer nog op de as en heb je niet van die lelijke beugels die onder de auto uit steken.
Groeten,
Matthijs
Matthijs