Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Probleempjes met je MK2 post ze hier.
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Imac »

Zoals bekend is het een probleem dat een Tdi die getuned is koelvloeistof uit het reservoir perst.
Met name als de motor meer dan alleen een chiptuning achter de rug heeft.

Het probleem is dat de motor zoveel druk opbouwt dat er teveel druk wordt opgebouwd in het koelsysteem.
Hierdoor perst de motor er koelvloeistof uit.

De oorzaak hiervan is de tuning.
Het ligt aan een combinatie van software en hardware.
Het probleem doet zich voor in de motor.
Bij een getunde motor liggen de werkstukken en piekdrukken in de motor tot 3x hoger dan in een standaardt motor.
Hierdoor wordt de cilinderkop gelift en krijgen we last van koelvloeistof verlies.

Om de kans op koelvloeistof verlies te verminderen worden er meestal headstuds gemonteerd.
Een goedkopere oplossing zijn stalen bouten.
Deze hebben geen rek meer zoals de standaard rekbouten.

Echter wordt de oorzaak hier niet mee aangepakt.
Om de motor nog betrouwbaarder te maken moeten de werkdrukken en piekdrukken naar beneden.
De reden dat deze zo hoog zijn is de hoeveelheid brandstof die nodig is om veel vermogen te leveren en de inspuitduur.
Dit laatste moet korter veel korter.

Om de inspuitduur korter te maken en de opbrengst op pijl te houden denk ik na veel mensen gesproken te hebben een goede setup voor mijn motor te hebben.

Mijn setup wordt:
Motor ALH
Pp520 race verstuivers
Externe Oliekoeler
2,5" downpipe
11mm brandstofpomp
Headstuds
Kkk bv43 turbo
3gats koppakking
BMC luchtfilter

Binnenkort in mijn topic meer.
Daar zullen ook de resultaten te zien zijn nadat de software aangepast is op de bank.
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Ediejo »

Ik ben benieuwd. :wink:
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Ediejo »

Ik ga er toch nog even verder mee.

Mijn setup.

Motor ALH
Pp520 race verstuivers
Externe Oliekoeler
Kkk 170 turbo
K&N sport luchtfilter
FMIC van toyosports
Dikke radiator.


En ik heb het zelfde probleem. Ook jos van JB autoservice heeft mij verteld over dit probleem. Het is op te lossen met andere kopbouten. Of headstuts zoals imac zegt. En dan is het probleem verholpen. Wat ook helpt is zorgen dat je niet te lang het maximum van de motor vraagt. :wink:

Als ik het zo zag de laatste keer terug vanuit Oss wat er gebeurde voor me. Dacht ik maar 1 ding dit had ik ook terug van Berlijn. Alleen had ik toen een kleine 200Km vol gas gereden. Ik rij nu niet constant op de max en dan gaat het prima. er komt zo af en toe wat koelvloeistof uit me reservoir, maar dat is bijna niks.

Neemt niet weg dat ik het met je eens bent. De kop wordt gelift.
Alleen zit te twijfelen. Of ik aan dit blok dat allemaal nog wel wil doen. Ik heb nog een blok staan waar ik het 1 en ander mee van plan ben.
Gebruikers-avatar
Dennis79
Caddy-Club Fullmember
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON Za Nov 10, 2012 3:32 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Dennis79 »

In dit geval kan hij de druk kwijt door de kop te lichten. Waar blijft de druk als hij door die arp-studs niet meer kan lichten?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Imac »

De druk blijft dan in de motor.
Echter weet ik niet wat de gevolgschade is.
Vandaar dat ik en het probleem en de oorzaak wil aanpakken.

De oorzaak van het probleem is dat er veel te lang en al te vroeg moet worden ingespoten om het vermogen te halen.
Door het monteren van een brandstofpomp die in een kortere tijd meer kan inspuiten dan de standaard pomp is voor 90% het probleem verholpen.
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Ediejo »

Als de druk in de motor blijft. dan krijgen de zuigers en drijfstangen plus de lagerschalen en de krukas meer op hun donder. Althans dat denk ik.
Dus andere zuigers, andere drijfstangen, andere lagerschalen. en dan daarvoor ook gelijk maar ARP bouten. :wink:
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Imac »

Ediejo schreefCOLONAls de druk in de motor blijft. dan krijgen de zuigers en drijfstangen plus de lagerschalen en de krukas meer op hun donder. Althans dat denk ik.
Dus andere zuigers, andere drijfstangen, andere lagerschalen. en dan daarvoor ook gelijk maar ARP bouten. :wink:
Je hebt een punt, maar het kan ook anders denk ik.

Stel: (getallen zijn als voorbeeld om het makkelijker te begrijpen)
Je spuit een X (100) hoeveelheid brandstof in in een X (50) tijd.
Dit is geprogrammeerd in de ecu en dus een vast gegeven.

Om de temperatuur en dus de werkdruk/piekdruk omlaag te krijgen moet er dezelfde hoeveelheid brandstof in een kortere tijd inspuiten.
Dus je spuit met een 10mm brandstofpomp 100ml in in 50msec.
Resultaat een dikke 200pk (dit is afhankelijk van de verdere setup)

Nu monteren we een brandstofpomp met een 11mm plunjer.
Resultaat 100ml inspuiten in 25msec. (Na software aanpassing, deze is noodzakelijk)
De temperatuur in de motor zal daardoor drastisch dalen zo ook de werkdrukken onder zware belasting.

Ik ben tot de beslissing gekomen nadat ik er door Ed op gewezen werd dat er serieus koelvloeistof onder mijn caddy vandaan kwam tijdens de rit terug vanuit oss naar den bosch.
Ik heb een week lang mijn EGT in de gaten gehouden en met een diesel specialist gesproken.
Ik had een vraag mbt headstuds en na een gesprek van ruim 30min maakte de beste man de opmerking.
Je software is niet goed.
Nu ben ik niet de stomste en vroeg waarom hij dit dacht.
Zijn antwoord en uitleg gaf mij de doorslag om een 11mm pomp te monteren.
Het is niks software matigs maar de brandstofpomp is onderbemeten.
Hierdoor moet deze veel te lang inspuiten om het hoge vermogen te kunnen leveren

Preventief worden de koppakking vervangen door een dikkere en headstuds gemonteerd.
Tevens heb ik een nieuwe turbo besteld, omdat deze gesneuveld is toen er een turboslang klapte.
Zodra alles binnen is en gemonteerd gaat de caddy weer op de bank voor nieuwe software.
Gebruikers-avatar
Dennis79
Caddy-Club Fullmember
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON Za Nov 10, 2012 3:32 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Dennis79 »

Ik ben benieuwd naar de resultaten en of er stiekem ook een vermogens winst in zit.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Ediejo »

Dennis79 schreefCOLONIk ben benieuwd naar de resultaten en of er stiekem ook een vermogens winst in zit.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Denk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Imac »

Ediejo schreefCOLON
Dennis79 schreefCOLONIk ben benieuwd naar de resultaten en of er stiekem ook een vermogens winst in zit.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Denk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
Hier is het me niet om te doen.
ik weet dat er meer vermogen in zit, maar ik wil van een probleem af en niet percee meer vermogen.

Als ie straks klaar is en naar huis ga met 10a15pk meer en 20a30nm meer dan ben er zeker blij mee.
Maar als er tegen mij gezegt wordt dat het er 195pk en 425nm worden die zeer betrouwbaar zijn dan wordt dit toch echt mijn keuze.

uiteraard heb ik wel mijn verwachtingen en denk dat er wel een lichte stijging in vermogen zal zijn.
mijn voorkeur gaat uit naar een betrouwbare 220pk en 460nm.
Dat is een + van 12pk en 29nm
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Imac »

Ediejo schreefCOLONDenk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
Is de oorzaak van het breken van de riem achterhaald.

Niet vervangen?
Spanrol defect?
Lomp geweld?

Ik weet namelijk uit ervaaring dat een riem niet zomaar breekt.
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Ediejo »

Imac schreefCOLON
Ediejo schreefCOLONDenk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
Is de oorzaak van het breken van de riem achterhaald.

Niet vervangen?
Spanrol defect?
Lomp geweld?

Ik weet namelijk uit ervaaring dat een riem niet zomaar breekt.
Ik zal het eens aan Jos vragen.
Gebruikers-avatar
Dennis79
Caddy-Club Fullmember
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON Za Nov 10, 2012 3:32 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Dennis79 »

Imac schreefCOLON
Ediejo schreefCOLON
Dennis79 schreefCOLONIk ben benieuwd naar de resultaten en of er stiekem ook een vermogens winst in zit.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Denk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
Hier is het me niet om te doen.
ik weet dat er meer vermogen in zit, maar ik wil van een probleem af en niet percee meer vermogen.

Als ie straks klaar is en naar huis ga met 10a15pk meer en 20a30nm meer dan ben er zeker blij mee.
Maar als er tegen mij gezegt wordt dat het er 195pk en 425nm worden die zeer betrouwbaar zijn dan wordt dit toch echt mijn keuze.

uiteraard heb ik wel mijn verwachtingen en denk dat er wel een lichte stijging in vermogen zal zijn.
mijn voorkeur gaat uit naar een betrouwbare 220pk en 460nm.
Dat is een + van 12pk en 29nm
Ik weet wel dat het jou daar niet om te doen is makker. Vandaar mijn toegevoegde 'stiekem'. Ik zou ook voor snel en betrouwbaar gaan. Ipv de snelste en anwb lid.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Ediejo »

Imac schreefCOLON
Ediejo schreefCOLONDenk het wel. Dat er meer pk's uit gaan komen.
Stevan bij JB had 240+ Pk uit z'n blok. Toen knapte zijn distributieriem. En is ie ermee gekapt.
Is de oorzaak van het breken van de riem achterhaald.

Niet vervangen?
Spanrol defect?
Lomp geweld?

Ik weet namelijk uit ervaaring dat een riem niet zomaar breekt.
Menselijk fout was de oorzaak. :wink:
jos_br
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON Do Aug 02, 2012 7:01 am

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door jos_br »

Bij Stefan hebben we een fout gemaakt met de dikte van de koppakking waardoor de kleppen (60000km lang...) de zuigers hebben geraakt voordat de riem het opgaf. De koppakking bleef braaf zitten, de hele setting bleef verder eigenlijk heel ondanks een behoorlijk bruut gebruik van het vermogen. Nu zit er een 16v kop en heeft twee mogelijkheden nl, 290 of 306pk, bij de laatste setting is zelfs 580nm mogelijk. Ook zit er inmiddels een 6 bak achter.

Jos.
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Imac »

jos_br schreefCOLONBij Stefan hebben we een fout gemaakt met de dikte van de koppakking waardoor de kleppen (60000km lang...) de zuigers hebben geraakt voordat de riem het opgaf. De koppakking bleef braaf zitten, de hele setting bleef verder eigenlijk heel ondanks een behoorlijk bruut gebruik van het vermogen. Nu zit er een 16v kop en heeft twee mogelijkheden nl, 290 of 306pk, bij de laatste setting is zelfs 580nm mogelijk. Ook zit er inmiddels een 6 bak achter.

Jos.
Was dat een bewuste keuze om de betreffende koppakking te monteren.
Of simpel weg een menselijke fout.
Gebruikers-avatar
Dennis79
Caddy-Club Fullmember
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON Za Nov 10, 2012 3:32 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Dennis79 »

Ik begrijp dat de pakking dus te dun was?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Ediejo »

Dennis79 schreefCOLONIk begrijp dat de pakking dus te dun was?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
ik denk dat je met die gedachte heel goed in de richting zit.
Gebruikers-avatar
Dennis79
Caddy-Club Fullmember
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON Za Nov 10, 2012 3:32 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Dennis79 »

Ediejo schreefCOLON
Dennis79 schreefCOLONIk begrijp dat de pakking dus te dun was?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
ik denk dat je met die gedachte heel goed in de richting zit.
Ik onderschat mezelf soms ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Gebruikers-avatar
Vdub
Caddy-Club Admin
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Vdub »

jos_br schreefCOLONBij Stefan hebben we een fout gemaakt met de dikte van de koppakking waardoor de kleppen (60000km lang...) de zuigers hebben geraakt Jos.
Dennis79 schreefCOLONIk begrijp dat de pakking dus te dun was?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Als kleppen de zuigers raken is de koppakking meestal niet te dik..
Groeten,
Matthijs
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Imac »

Vdub schreefCOLON
jos_br schreefCOLONBij Stefan hebben we een fout gemaakt met de dikte van de koppakking waardoor de kleppen (60000km lang...) de zuigers hebben geraakt Jos.
Dennis79 schreefCOLONIk begrijp dat de pakking dus te dun was?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Als kleppen de zuigers raken is de koppakking meestal niet te dik..
toch raar dat ie dat 60Dkm volhoudt.

zwevende kleppen? bij extreem hoge toeren?
Gebruikers-avatar
Vdub
Caddy-Club Admin
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON Zo Feb 03, 2013 10:03 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Vdub »

ik denk dat er verschil tussen raken en raken is.. de speling is minimaal, als de pakking nu 0,1mm te dun is raakt voornamelijk de roetafzetting de zuiger.. maar elke keer de klap op de klep zal misschien de steel verzwakken/buigen
Groeten,
Matthijs
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Imac »

zou kunnen, maar dan toch 60dkm. :think:
Als er zoiets speelt zoals jij uitlegt zal het na 10Dkm toch wel gedaan zijn?

ik neem aan dat er met 240pk niet alleen rustig gereden wordt.
Gebruikers-avatar
Imac
Caddy-Club Techneut
BerichtenCOLON 1071
GeregistreerdCOLON Vr Jun 01, 2012 12:31 am

Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Imac »

Vandaag weer een patiƫnt binnen gekregen voor een head-stud upgrade.

Mijn eigen Caddy is inmiddels klaar en afgeteld.
De eerste 1000km zit erop, waarvan een aantal met hoge snelheid.
Tot nu toe geen centje pijn en alles lijkt onder controle.

Temperaturen zijn behoorlijk lager en blijven constant.
Motor is betrouwbaar en voorspelbaar.(je weet vooraf wat er met de temp gebeurd als je op het gas gaat)

Afbeelding

Morgen als alles binnen is dichtbouwen en test rijden.
Gebruikers-avatar
Ediejo
Caddy-Club Owner
BerichtenCOLON 3101
GeregistreerdCOLON Di Mei 15, 2012 5:57 pm

Re: Koelvloeistof verlies bij getunde motor.

Bericht door Ediejo »

Bekende caddy. :wink:
BUTTON_POST_REPLY