Pagina 1 van 1

tdi pomp????

GeplaatstCOLON Do Feb 13, 2014 7:47 pm
door ewcaddymk1
Ik heb een vraag over de brandstof pomp:

mijn caddy AFN stikt behoorlijk ,en zeer scherp nou had ik al eens begrepen dat dat een mengsel probleem kan zijn .
als ik em onbelast in de garage rond de 3000toeren laat draaien begint ie grijs te roken , en is de stank niet te harden en slaat op de ogen

kan het zijn dat mijn pomp versleten is , zou kunnen na 440k kilomters

zo ja wat voor pomp kan ik dan nemen , ik heb wel begrepen dat de pomp van een automaat een grotere plunjer heeft maar dat hoeft van mij niet

wat welke zijn dan opties , ik hoor ook wel eens dat de pompen van 1Z , ahu Sdi en afn het zelfde zijn , maar dat zijn vehalen

wie kan mij dat met zekerheid zeggen welke pomp ik moet hebben of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn
ik heb recent de verstuivers vervangen door een andere set die getest is dus dit zou nu goed moeten zijn

ook bij optrekken gaat dit soms met stoten , net of dat de pomp blijft hangen of dat de plunjer niet meer lekker op en neer gaat
ook heb ik de plunjer boven opde pomp er al uit gehad en het ringetje weer terug getikt maar ook dit veranderd niks

graag een deskundig antwoord hier op

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Do Feb 13, 2014 9:15 pm
door Imac
Het zou kunnen dat je pomp moe aan het worden is. Maar staat je pomp en distributie wel op tijd(statisch) en heb je de timing ook dynamisch gecontroleerd.
Ook is het bekend dat wanneer je een tdi neemt die zonder EGR en cat rijdt meer stinkt dan een auto met deze vervelende opties.

Grijze rook duid vaak op onverbrande diesel het kan ook zijn dat je pomp mechanisch of electronisch te ver open staat, hier zou ik ook even naar kijken.

Je zegt dat je andere verstuivers gemonteerd hebt, welke? Originele of iets anders en op welke druk zijn deze afgesteld. Voor de AFN zijn er 2 drukken mogelijk volgens mij.

Ik zou niet zomaar een andere pomp monteren. Een pomp van een automaat heeft idd een grotere plunjer maar daar moet wel de software op aangepast worden.

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Do Feb 13, 2014 9:28 pm
door ewcaddymk1
Imac schreefCOLONHet zou kunnen dat je pomp moe aan het worden is. Maar staat je pomp en distributie wel op tijd(statisch) en heb je de timing ook dynamisch gecontroleerd.
Ook is het bekend dat wanneer je een tdi neemt die zonder EGR en cat rijdt meer stinkt dan een auto met deze vervelende opties.

Grijze rook duid vaak op onverbrande diesel het kan ook zijn dat je pomp mechanisch of electronisch te ver open staat, hier zou ik ook even naar kijken.

Je zegt dat je andere verstuivers gemonteerd hebt, welke? Originele of iets anders en op welke druk zijn deze afgesteld. Voor de AFN zijn er 2 drukken mogelijk volgens mij.

Ik zou niet zomaar een andere pomp monteren. Een pomp van een automaat heeft idd een grotere plunjer maar daar moet wel de software op aangepast worden.
alles staat op tijd deze hebben laatst nog gecontroleerd met vag com, stond volgens mij iets boven de groene lijn
de verstuivers zijn orgineel afn , de druk weet ik zo niet maar volgens de man was dit de goede druk voor de afn
de egr zit er niet meer op en ik heb nu een rvs systeem van downpipe tot achter rond 60mm met alleen achterdemper , stinken zou nog niet zo erg zijn maar die rook erbij maak ik me wel zorgen om.

nu kan ik 2 dingen doen of op zoek naar een andere pomp om te proberen , kost al gauw 100 tot 150 euro of ik neem een ahu zonder alle vnt gedoe voor 200 a 250 euro en gooi daar mischien een chip
ook met het idee dat dit hart al 4enhalveton heeft gedraaid

wat is wijsheid investeren in dit blok of gooi er een andere in , afn is wel leuk met standaard 110pk maar als een ahu beter loopt en dat met minder problemen met het oog op n75 en vnt dan zou dat mischien ook een optie zijn

ik heb ook al gekeken naar nieuwere types zoals agr alh of asv maar dat word mij te duur (of ik moet de seat van mijn vrouw toto rijden dan heb ik een donor :facepalm: )

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Do Feb 13, 2014 9:38 pm
door Imac
Boven de groene lijn is veel te vroeg. En er is meer dan alleen met vcds controleren of de tdi timing goed staat. Je hebt ook nog inspuithoeveelheid.
Ik vind persoonlijk een vnt fijner rijden dan een wastegate turbo. Heb je al een compressie gemeten. Je hebt het over of de pomp om te proberen en daarna een motorwissel? Beetje overkill lijkt me. Eerst goed diagnose stellen en daar op een plan trekken.

Een TDI kan met goed onderhoud nog veel meer draaien dan 400Dkm heb het bewijs van de week in de werkplaats gehad.

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Do Feb 13, 2014 9:45 pm
door ewcaddymk1
kan turbo johan VVT dit voor mij uitlezen??? of is dit met uitlezen niet te doen , kan die mischien een betere diagnose stellen
ik heb ook liever mijn geliefde afn er in maar het moet niet te duur worden , daarom begon ik over een motor wissel

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Do Feb 13, 2014 10:00 pm
door Imac
Johan kan zeker diagnose stellen. Het zal alleen niet bij uitlezen alleen blijven ben ik bang. Er zal toch echt even wat geprobeerd moeten worden om er zeker van te zijn. Aangezien je over Johan begint denk ik niet dat je uit de buurt komt anders zou ik zeggen. De koffie staat altijd klaar.

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Do Feb 13, 2014 10:07 pm
door ewcaddymk1
het is dat johan 25 minuten rijden voor mij is , en brabant gaat al gouw richting de 2 a 2en een half uur
maar had ik iets meer in de midden gewoond dan had ik zeker bij je langs gegaan , al was het alleen om de koffie en de gezelligheid :facepalm:

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Do Feb 13, 2014 10:13 pm
door Imac
Haha. Weet er alles van. Ga morgen mijn bus halen in Bakhuizen waar de fak dat ook ligt. Ook dik 2,5 uur sturen

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Ma Feb 17, 2014 4:40 pm
door ewcaddymk1
Ik heb dit weekend nog even contact gehad met een andere techneut hier uit de buurt en mijn probleem voorgelegd, hij kwam met het antwoord:
dat de veer van de vervroeger kapot zou kunnen zijn , heb jij daar ervaring mee Thomas en is dit makkkelijk te controleren?

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Ma Feb 17, 2014 10:27 pm
door Imac
Geen ervaring mee. Om dit te controleren moet de pomp volgens mij helemaal uit elkaar. Maar misschien kun je met vcds ook het een en ander controleren.

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Ma Feb 17, 2014 10:49 pm
door Ediejo
Op het vw forum.
TDImaniac
Fastmarc
Deze 2 weten het denk ik wel. (vader en zoon)

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Di Feb 18, 2014 11:00 pm
door Vdub
ewcaddymk1 schreefCOLONIk heb dit weekend nog even contact gehad met een andere techneut hier uit de buurt en mijn probleem voorgelegd, hij kwam met het antwoord:
dat de veer van de vervroeger kapot zou kunnen zijn , heb jij daar ervaring mee Thomas en is dit makkkelijk te controleren?
Volgens mij stinkt ie dan nog niet zo scherp.. andere pompen zijn er zat te krijgen.
Ik zou zeker de afn niet vervangen door een ahu.

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Wo Feb 19, 2014 8:43 am
door ewcaddymk1
ik heb al contact gehad met een demontage bedrijf die had nog wel een paar blokken liggen afn, met garantie

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Vr Feb 28, 2014 8:59 pm
door ewcaddymk1
de caddy is weer klaar, andere frisse pomp erop en netjes optijd
nu stinkt ze niet meer zo erg , ruikt in ieder geval heel anders en ze rookt ook niet meer :dance:

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Za Mrt 01, 2014 7:50 pm
door Ediejo
Waar een andere pomp al niet goed voor is. :thumbs:

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Za Mrt 01, 2014 8:18 pm
door ewcaddymk1
idd, ben weer zo blij als een kameel met drie bulten :doh:

Re: tdi pomp????

GeplaatstCOLON Za Mrt 01, 2014 10:09 pm
door Ediejo
ewcaddymk1 schreefCOLONidd, ben weer zo blij als een kameel met drie bulten :doh:
:mrgreen: